Microsoft będzie firmą „produktywności i platform dla świata, w którym najważniejsze są mobilność i chmura” – stwierdził Satya Nadella w liście do pracowników. Przyznał, że hasło Steve’a Ballmera, czyli poprzedniego CEO koncernu – „urządzenia i usługi”, było pomocne na początku transformacji, ale teraz firma potrzebuje nowej, unikalnej strategii.

 Produktywność oznacza, by – jak stwierdza szef firmy - każdej osobie i każdej organizacji pomóc więcej tworzyć i więcej osiągnąć. Dla Nadelli pojęcie „produktywność” w kontekście oferty koncernu jest szerokie. Obejmuje nie tylko narzędzia przydatne do pracy, jak pakiet Office, lecz także aplikacje analityczne, narzędzia deweloperskie. Przykładem realizacji nowej wizji produktywności powiązanej z chmurą, która ma ułatwić życie użytkownikom i zwiększyć ich możliwości, są np. asystent Cortana - aplikacja, która może np. przypominać o ważnych sprawach, czy usługa w chmurze AzureML do uczenia maszynowego.

Pod pojęciem platform kryją się natomiast nie tylko systemy operacyjne, lecz także oprogramowanie i usługi, które mogą działać nawet na systemach innych firm.

W ramach nowej strategii powiązanej z „produktywności i platformami”, Satya Nadella nie zapomina o urządzeniach. Jego zdaniem do kluczowych produktów należy konsola Xbox, połączona, jak zaznacza, z usługami online i skupiająca społeczność fanów (czyli nie jest po prostu urządzeniem, lecz sercem ekosystemu, który można powiększać). Rozwiązania gamingowe można zaliczyć do obszaru produktywności, jak Kinect. Inne przykłady to rozpoznawanie mowy w Skype, interfejs NUI dla Windowsa.

Sprawniejszy Microsoft

W nowej strategii prezentowanej przez Nadellę widać nacisk na opracowanie technologii, które będą podstawą nowych produktów. Szef firmy zapowiada tworzenie rozwiązań, mających spełniać oczekiwania użytkowników w obszarze produktywności dla organizacji, grup i pojedynczych osób (jak widać, nie ma tu podziału na produkty konsumenckie i biznesowe).

Aby sprostać nowym wyzwaniom, szef Microsoftu zamierza usprawnić organizację. Procesy mają zostać zmodernizowane. Wśród priorytetów jest koncentracja na klientach, na jakości i szybkości działania. Nowy szef chce przyspieszyć tworzenie nowych rozwiązań. Zapowiada „spłaszczenie organizacji”, co ma usprawnić przepływ informacji i pomysłów w ramach firmy. Czy za tymi hasłami kryje się plan restrukturyzacji zatrudnienia, Nadella nie mówi tego wprost. Zapowiada natomiast inwestycje w pracowników w ciągu najbliższych 6 miesięcy, w tym szkolenia, ma być więcej możliwości testowania nowych pomysłów i dopracowywania projektów. 

Zapewne o nowej strategii i wizji Microsoftu będzie mówiło się sporo podczas trwającej w Waszyngtonie światowej konferencji dla partnerów (13-17 lipca), Worldwide Partner Conference, na której jest wysłannik naszej redakcji. Bezpośrednie relacje z wydarzenia już wkrótce na crn.pl.