W porównaniu z IV kw. 2013 r. przychody Microsoftu zwiększyły się o 8 proc., ale zysk netto poszedł w dół o 11 proc., do 5,86 mld dol. Zysk operacyjny był mniejszy o 2 proc. 

CEO firmy Satya Nadella wyjaśnia, że firma znajduje się w fazie transformacji, wzmacniając swój biznes chmurowy i mobilny, który ma być fundamentem rozwoju w kolejnych latach. Widać efekt zmian – koncern odnotował w ub. kwartale po raz kolejny znaczny wzrost przychodów z usług chmurowych Office, Azure i Dynamics CRM Online, które zwiększyły się o 114 proc. rok do roku, do 5,5 mld dol.  

Tym niemniej bilans po stronie obrotów zamknął się na plusie głównie dzięki rekordowej sprzedaży smartfonów Lumia, która wyniosła 10,5 mln szt., generując w nowym dziale Phone Hardware 2,3 mld dol. przychodów. Firmie najwyraźniej opłaciła się koncentracja na dolnym segmencie cenowym. Sporym obciążeniem są jednak nadal koszty restrukturyzacji dawnego działu sprzętowego Nokii, które wyniosły w IV kw. 243 mln dol., co zmniejszyło zysk operacyjny działu o 61 proc. W I i II kw. br. koszty restrukturyzacji oszacowano każdorazowo na 100 mln dol. (głównie w związku ze zwolnieniami).  

Lepiej niż rok wcześniej było także w przypadku tabletów Surface. Po raz pierwszy kwartalne obroty przekroczyły 1 mld dol. (1,1 mld dol.), dzięki udanemu debiutowi modelu 3 generacji.

Gorzej było z flagowym oprogramowaniem koncernu – Windows i Office. Wartość sprzedaży licencji OEM „okienek” spadła o 13 proc. Sprzedaż licencji wolumenowych Windows poszła w górę o 3 proc.

To skutek tego, że efekt XP już nie wspomaga sprzedaży PC, jak zauważył Satya Nadella. Ponadto system jest oferowany producentom dużo taniej niż wcześniej, a nawet za darmo (na małe urządzenia). Rośnie natomiast liczba abonentów Office 365 – w przypadku wersji Home i Personal była wyższa o 30 proc. niż rok wcześniej (9,2 mln). Jednak przychody ze sprzedaży licencji pakietu biurowego spadły o ponad 20 proc. w porównaniu z IV kw. 2013 r. W przypadku obrotów na Office dla klientów biznesowych wynik był 1 proc. na minusie. 

Cały dział Devices and Consumer Group poprawił się o 8 proc., do 12,9 mld dol. przychodów. Więcej kupują klienci biznesowi. Obroty Commercial Group były wyższe o 5 proc. (13,3 mld dol.). Dział serwerowy osiągnął 9-procentowy wzrost. 

W I kw. br. (III kw. finansowy Microsoftu) spółka spodziewa się spadku przychodów do 21 mld dol.