Podczas pierwszego dnia konferencji Phil Sorgen szef światowego kanału partnerskiego Microsoftu, zaapelował do integratorów o zaangażowanie w budowanie kompetencji cloudowych w „nowej erze biznesu”. Motywował to rosnącym potencjałem sprzedaży, powołując się na analityków IDC, którzy przewidują, że do 2018 r. globalne przychody ze sprzedaży usług chmurowych sięgną 200 mld dol. Microsoft zapewnia, że chce sięgnąć po te pieniądze wspólnie z integratorami, którzy corocznie generują ponad 90 proc. globalnych przychodów koncernu.


CSP: teraz Azure!

W tym celu producent m.in. objął programem Cloud Solution Provider nowe rozwiązania - CRM Online oraz Azure, które tym samym dołączyły do Office’a 365, Intune’a oraz Entreprise Mobility Suite. Przypomnijmy, że program CSP jest relatywnie nowy, bo został zaprezentowany podczas ubiegłorocznego WPC. Dzięki niemu integratorzy stali się pierwszym i jedynym kontaktem dla użytkowników usług chmurowych Microsoftu. Specjaliści koncernu zapewniają, że najnowsze zmiany w programie CSP nie dotyczą jedynie objęcia nim nowych produktów. Integratorom umożliwiono ponadto lepszą kontrolę nad rozliczeniami oraz ułatwiono łączoną sprzedaż objętych nim produktów i usług. Początkowo program CSP był dostępny dla partnerów Microsoftu w 48 krajach (także w Polsce). Obecnie dostęp do niego mają integratorzy ze 131 państw.

To nie koniec chmurowych zmian w kanale partnerskim Microsoftu. Kolejne mają dotyczyć nowych kompetencji, o czym w środę opowie partnerom Gavriella Schuster, osoba numer 2 – po Philu Sorgenie – w kanale partnerskim Microsoftu. Informacje na ten temat zamieścimy na CRN.pl w najbliższy czwartek rano.

 

Surface (wreszcie) bardziej dostępny

Pierwszego dnia konferencji sporo uwagi poświęcono Surface’owi, który wciąż budzi wśród partnerów Microsoftu pewne kontrowersje. Przede wszystkim wytykają oni producentowi restrykcyjną politykę sprzedaży w kanale. Zaczęło się oczywiście od modelu Surface RT, który był dostępny tylko w sklepach Microsoftu. W końcu zgodę na sprzedaż tabletu dostało kilku dużych retailerów, m.in. Best Buy. Następnie, w połowie 2013 r., wszedł w życie, ale tylko w Stanach Zjednoczonych, Microsoft Devices Program, który dopuścił do biznesu kilku dystrybutorów – Ingram Micro, Tech Datę oraz Synnexa – oraz starannie wybranych dziesięciu autoryzowanych resellerów. W końcu Microsoft poszedł szerszym frontem i w połowie 2014 r. Surface trafił na półki 100 autoryzowanych resellerów w 31 krajach. O prawdziwym przełomie możemy jednak mówić dopiero w bieżącym roku.

– Teraz jesteśmy gotowi na kolejny krok i zwiększenie liczby sprzedawców z kilkuset do kilku tysięcy na całym świecie – usłyszeli do Phila Sorgena uczestnicy WPC 2015. Menedżer nie sprecyzował jednak, czy oznacza to zarazem, że Surface trafi na nowe rynki, w tym do Polski (wciąż czekamy na oficjalne stanowisko Microsoftu w tej sprawie).

Nie wszyscy uczestnicy WPC 2015 przyjęli decyzję koncernu bez cienia wątpliwości. Część partnerów zastanawia się, czy rozwój na ospałym rynku tabletów ma sens. Przypominają, że jeszcze dwa lata temu, kiedy pierwszy Surface ujrzał światło dzienne, sytuacja rynkowa była zupełnie inna. Przykładowo, w IV kw. 2013 r. globalna sprzedaż – według IDC – była o 28 proc. wyższa niż rok wcześniej (jednocześnie ponad 60 proc. lepsza niż w poprzednim kwartale). Tymczasem w 2015 r. analitycy przewidują 3,8-proc. spadek zamówień w porównaniu z rokiem ubiegłym. Tymczasem Phil Sorgen uważa, że to nie problem, i podkreśla, że zapotrzebowanie na Surface’a 3 nie tylko jest bardzo duże, ale wciąż rośnie.


Nowy plan dla Office’a 365

Uczestnicy WPC usłyszeli ponadto, że jeszcze przed końcem tego roku Office 365 Enterprise będzie dostępny w nowym planie E5, który zastąpi najbardziej obecnie kompleksową wersję E4. Nowy zestaw enterprise’owy będzie zawierał m.in. Skype dla biznesu (ze wsparciem dla Cloud PBX i Meeting Broadcast), a także nowe narzędzia analityczne – Power BI Pro oraz Delve Analytics. Dodatkowo w skład pakietu E5 wejdą narzędzia zabezpieczające usługę przed atakami z zewnątrz i wyciekami danych (eDiscovery, Customer Lockbox, Data Loss Protection, Safe Attachments).

Dodatkowo, partnerzy sprzedający Office’a 365 będą mogli korzystać z nowego narzędzia, które na bieżąco prezentuje informacje o aktywności użytkowników końcowych obsługiwanych przez partnera. W ten sposób integratorzy będą mieli świadomość, w jaki sposób klienci korzystają z usługi, a co najważniejsze, na ile wykorzystują jej potencjał. Taka wiedza może być bardzo przydatna dla partnerów, gdyż Microsoft w swoich programach partnerskich od pewnego czasu stawia nie tyle na dostęp do usług cloud, ale na ich faktyczne wykorzystanie przez klientów. Od tego w coraz większym stopniu zależą bonusy oraz wymagania w programach partnerskich.