Cyberzagrożenia są największym problemem, z jakim muszą się zmierzyć MŚP (33 proc.). Na kolejnych miejscach wymieniano konkurencję (27 proc.) i zgodność z przepisami (23 proc.). Problemy z infrastrukturą IT wskazywało 18 proc. pytanych – według badania Konica Minolta. Najczęstsze problemy z IT to według pytanych awarie sprzętu (27 proc.), problemy w zarządzaniu infrastrukturą (24 proc.) i przestarzałe oprogramowanie (24 proc.).

 

Wszystkie najważniejsze wyzwania, jakie wymieniali szefowie MŚP, mają związek z cyfryzacją biznesu.

 – W sektorze MŚP biznes rozwija się często znacznie szybciej, niż infrastruktura i poziom usług IT. Organizacje dochodzą więc do tzw. ściany technologicznej – okazuje się, że bez zadbania o kwestie IT rozwój biznesu znacznie spowalnia. Jednocześnie nie ma budżetu na inwestycje w serwery czy wykwalifikowanych specjalistów – zauważa Mateusz Macierzyński, menedżer ds. systemów ITS w Konica Minolta.

Czas poświęcany na kwestie związane z IT przedsiębiorcy woleliby przeznaczyć na sprawy biznesowe (57 proc.), rozwój firmy (48 proc.) czy szkolenia (46 proc.). Według menedżera odpowiedzią na te potrzeby mogą być platformy, integrujące sprzęt, oprogramowanie i usługi IT.

Przedstawiciel Konica Minolta przewiduje, że w nadchodzących latach technologia wspomagana przez sztuczną inteligencję zautomatyzuje powtarzalne procesy. Pozwoli to odciążyć pracowników od bieżących zadań, dając im więcej czasu na podejmowanie istotnych decyzji i kreatywne działania. Aby jednak skorzystać z procesu transformacji cyfrowej małe firmy będą musiały postawić na nowoczesną infrastrukturę IT – jeśli nie stać je na zakup sprzętu i oprogramowania, warto rozważyć umowy subskrypcyjne i abonamenty na urządzenia, software i usługi, co staje się coraz częściej wybieraną opcją.