Nadchodzi rok urządzeń 2 w 1
W 2014 r. według danych Asusa na polskim rynku do klientów trafiło około 1,65 mln tabletów. W br. przewidywana sprzedaż wyniesie 1,2 – 1,3 mln szt. Przyszły rok ma należeć do urządzeń 2 w 1.
Prognozy Asusa pokrywają się z trendem widocznym na światowym rynku. Według IDC dostawy tabletów w globalnej skali spadną w 2015 r. o 8,1 proc. w porównaniu z 2014 r. (do 211,3 mln szt.). W przyszłym roku sprzedaż urządzeń 2 w 1 ma natomiast pójść w górę o 75 proc. Kategoria ta zyskuje na popularności zarówno wśród użytkowników domowych, lecz także biznesowych. Trend ten zauważają i starają się wykorzystać duzi gracze, jak Microsoft (wprowadzając model Surface Pro) oraz Apple (iPad Pro), co może przyczynić się do większej popularyzacji hybryd. Jest to jednak sprzęt z najwyższej półki cenowej, natomiast polscy klienci preferują 2 w 1 za 999 – 1499 zł.
Według Szymona Winciorka, Business Development Managera w Asusie, także na polskim rynku rośnie popularność urządzeń hybrydowych. W jego ocenie w 2015 r. zostanie sprzedanych 112 do 115 tys. takich urządzeń, zatem stanowiłyby już blisko 10 proc. krajowego rynku tabletów. Obecnie wśród największą popularnością wśród sprzętu 2 w 1 cieszą się modele o przekątnej 10,1 cala. W ocenie Asusa w przeciwieństwie do tabletów, które niejako dublują funkcjonalność smartfonów, urządzenia hybrydowe powinny na stałe zagościć na rynku.
IDC podaje, że na świecie wyraźnie spada zainteresowanie konsumentów małymi przekątnymi tabletów, w przedziale 7 – 9 cali. W 2014 r. ich sprzedaż stanowiła 64,1 proc. rynku, a w 2015 r. – 57,7 proc. Nieznaczne wzrosty nastąpiły w segmentach 9 – 13 cali oraz 13 – 16 cali.
– Tablety mają wyjątkowo długi cykl życia. Rzadko je wymieniamy, a jeśli już ma to miejsce, jeszcze rzadziej wymieniamy je na kolejne tego typu urządzenie. Segment małych tabletów został skanibalizowany przez smartfony. W przypadku tabletów o przekątnej powyżej 10 cali, należy spodziewać się także szybkich spadków – komentuje Szymon Winciorek.
Światowy rynek tabletów w latach 2014 – 2019. Udziały w sprzedaży według przekątnej ekranu
Przekątna ekranu (cale) |
2014 r. |
2015 r.* |
2019 r.* |
Mała (7′ < 9′) |
64,1% |
57,7% |
43,0% |
Średnia (9′ < 13′) |
35,8% |
41,9% |
55,1% |
Duża (13′ < 16′) |
0,1% |
0,4% |
2,0% |
Razem |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
* Prognoza
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Dołek na rynku urządzeń drukujących
5 największych producentów odnotowało spadek dostaw w IV kw. 2023 r.
Stacje robocze PC wychodzą z dołka
Po spadku o blisko 9 proc. w ub.r. kilka istotnych czynników pomoże zwiększyć sprzedaż w 2024 roku - według prognozy.
W krajach CEE silnie wzrosły zakupy urządzeń zabezpieczających
„Pozostają kluczowym elementem inwestycji w cyberbezpieczeństwo" - mówi kierownik.