W 2020 r. popyt na komputery w kanale IT będzie mniejszy niż w br. W drugim półroczu można spodziewać się spadku sprzedaży w porównaniu z II poł. 2019 r. – ostrzega Context.

Analizując dane zebrane od producentów, dystrybutorów i resellerów Context uważa, że duże zapotrzebowanie na nowy sprzęt, widoczne w ciągu ostatniego roku, będzie stopniowo słabnąć po zakończeniu wsparcia dla Windows 7 przez Microsoft (14 stycznia 2020 r.). Na ten negatywny trend nałożą się ciągłe problemy z zaopatrzeniem w procesory Intela, co może ograniczyć podaż maszyn i również przełożyć się na wyniki sprzedaży.

Kolejna kiepska wiadomość jest taka, że segment konsumencki raczej nie zrównoważy mniejszego popytu wśród klientów biznesowych. Ostatnio spore zapotrzebowanie generowała wymiana urządzeń w przedsiębiorstwach w związku z końcem wsparcia "Siódemki". Context ocenia, że w 2020 r. popyt na desktopy i notebooki z głównego segmentu pozostanie słaby.

Są też dobre wieści

Najbliższa przyszłość rynku PC nie rysuje się jednak wyłącznie w czarnych barwach. Context uważa, że dalsze działania przedsiębiorstw w zakresie transformacji cyfrowej pobudzą inwestycje w nowe komputery, zwłaszcza w modele o wysokiej wydajności, które można wykorzystać do analizy danych czy aplikacji projektowych.

Wprawdzie nie zapobiegnie to zmniejszeniu wolumenów sprzedaży, pomoże jednak podnieść średnie ceny, a tym samym marże w kanale – uważa Context.

Analitycy są zdania, że w segmencie konsumenckim nadal będzie duże zapotrzebowanie na cienkie i lekkie notebooki, chromebooki i komputery gamingowe. Także IDC przewiduje, że sprzedaż ultracienkich laptopów będzie zwiększać się przynajmniej przez kilka lat.

Można też spodziewać się nowego zjawiska na rynku. Mianowicie Context przypuszcza, że wydajne komputery dla profesjonalistów przeznaczone do pracy kreatywnej, staną się atrakcyjne także dla użytkowników domowych. To dodatkowo przełoży się na wzrost średnich cen sprzedaży, równoważąc mniejszy popyt w grupie popularnych maszyn.

Opowieść o dwóch rynkach

„Rok 2019 to pod wieloma względami była to opowieść o dwóch rynkach PC – o dużym popycie w sektorze biznesowym, podczas gdy konsumenci postanowili wydawać pieniądze gdzie indziej” – komentuje Marie-Christine Pygott z Contextu.

Uważa, że mimo spadku popytu w segmencie przedsiębiorstw po styczniu 2020 r., powodem do optymizmu jest koncentracja sprzedaży konsumenckiej na niewielkiej liczbie segmentów (cienkie i lekkie laptopy, 2 w 1, gaming). Ponadto projekty cyfrowej transformacji w dalszym ciągu będą generować popyt w przedsiębiorstwach w 2020 r., zwłaszcza na sprzęt wysokiej klasy.