Po raz kolejny w zestawieniu Forbesa, już szósty raz z rzędu, najdroższą marką na świecie okazał się Apple. Mimo pierwszego od 13 lat kwartalnego spadku sprzedaży i topniejącego popytu na iPhone’y i iPady, Apple’a wyceniono niemal dwukrotnie wyżej niż drugiego w rankingu Google’a. Co więcej wartość producenta iPhone’ów wzrosła o 6 proc. Cenniejsze niż rok temu są także Google i Microsoft, które są na 2 i 3 miejscu. Zwłaszcza Google poprawiło swoje notowania, jednakże na reklamę marki wydaje wyraźnie więcej niż Apple. Microsoft spadł z 2 pozycji na 3.

W czołówce znacznie pogorszyła się pozycja IBM. Marka pioniera branży IT straciła w ciągu roku na wartości 17 proc. według analityków Forbesa, po tym 16 raz z rzędu spadła kwartalna sprzedaż giganta. Niżej wyceniono także HP (-6 proc.), które znalazło się na 38 miejscu zestawieniu.

Ranking ułożono m.in. na podstawie wyników finansowych spółek z ostatnich 3 lat, jak i postrzegania marki przez użytkowników. Ponadto firmy sklasyfikowane w zestawieniu muszą być działać na rynku amerykańskim w większym stopniu niż tylko symboliczny, co wykluczyło np. takich potentatów jak Alibaba czy Vodafone.

Najdroższe marki IT według Forbesa (w pierwszej 30 rankingu)

1. Apple – wartość marki 154,1 mld dol., wzrost o 6 proc. rok do roku, obroty – 233,7 mld dol., wydarki na reklamę marki – 1,8 mld dol.

2. Google – 82,5 mld dol., +26 proc., 68,5 mld dol., 3,2 mld dol.

3. Microsoft – 75,2 mld dol., +9 proc., 87,6 mld dol., 1,9 mld dol.

5. Facebook – 52,6 mld dol., +44 proc., 17,4 mld dol., 281 mln dol.

7. IBM – 41,4 mld dol., -17 proc., 817 mln dol., 1,3 mld dol.

11. Samsung – 36,1 mld dol., -5 proc., 177,4 mln dol., 3,3 mld dol.

12. Amazon – 35,2 mld dol., +25 proc., 104,5 mld dol., 3,8 mld dol.

15. Cisco – 28,4 mld dol., +3 proc., 49,6 mld dol., 202 mln dol.

16. Oracle – 28 mld dol., +4 proc., 37,2 mld dol., 55 mln dol.

17. Intel – 27,7 mld dol., +7 proc., 55,4 mld dol., 1,8 mld dol.

27. SAP – 21,6 mld dol., +10 proc., 23,1 mld dol., b.d.

Źródło: Forbes