Apple jest najdroższą marką świata – według nowego rankingu Best Global Brands, opracowanego przez Interbrand. Producent iPhone'ów po raz kolejny został wyceniony najwyżej. Co więcej, jego wartość poszła w górę o 16 proc. Z roku na rok cenniejsza okazuje się zresztą wartość większości marek ze światowej czołówki.

Szczyt rankingu zdominowały firmy IT. Już trzy marki przekroczyły wartość 100 mld dol. Szybko pnie się w górę Amazon, który zepchnął z podium Microsoft. W tym roku sceptycznie oceniono Facebooka. Jego wartość dotychczas rosła (w ub.r. o 48 proc.). Najwyraźniej tegoroczny skandal z udostępnianiem danych odbił się jednak na wycenie.

Wartość poszczególnych marek oszacowano uwzględniając takie czynniki jak siła marki wśród konsumentów, wpływ na ich wybory, pozycja rynkowa i potencjał na przyszłość.
 
 
Najdroższe marki świata w rankingu Best Global Brands 2018 (firmy IT w Top 20)
 
1. Apple – 214,48 mld dol. (+16 proc. r/r)
2. Google – 155,506 mld dol. (+10 proc.)
3. Amazon – 100,764 mld dol. (+56 proc.)
4. Microsoft – 92,715 mld dol. (+16 proc.)
6. Samsung – 59,89 mld dol. (+6 proc.)
9. Facebook – 45,168 mld dol. (-6 proc.)
11. Intel – 43,293 mld dol. (+10 proc.)
12. IBM – 42,972 mld dol. (-8 proc.)
15. Cisco – 34,575 mld dol. (+8 proc.)
19. Oracle – 26,133 mld dol. (-5 proc.)
 
Źródło: Best Global Brands 2018
 
Inne znane marki wyceniono znacznie niżej. Np. HP jest warte niecałe 10,5 mld dol. (+9 proc., 54 miejsce w rankingu), a HPE – prawie 8,2 mld dol. (-9 proc., 65 miejsce). Cenniejsi są Canon – 10,4 mld dol. (+6 proc., 55 miejsce) i Sony – 9,3 mld dol. (+10 proc., 59 miejsce). Marka Huawei ma wartość 7,6 mld dol. (+14 proc., 68 miejsce).