Apple jest najdroższą marką świata - według nowego rankingu Best Global Brands, opracowanego przez Interbrand. Producent iPhone'ów po raz kolejny został wyceniony najwyżej. Co więcej, jego wartość poszła w górę o 16 proc. Z roku na rok cenniejsza okazuje się zresztą wartość większości marek ze światowej czołówki.

Szczyt rankingu zdominowały firmy IT. Już trzy marki przekroczyły wartość 100 mld dol. Szybko pnie się w górę Amazon, który zepchnął z podium Microsoft. W tym roku sceptycznie oceniono Facebooka. Jego wartość dotychczas rosła (w ub.r. o 48 proc.). Najwyraźniej tegoroczny skandal z udostępnianiem danych odbił się jednak na wycenie.

Wartość poszczególnych marek oszacowano uwzględniając takie czynniki jak siła marki wśród konsumentów, wpływ na ich wybory, pozycja rynkowa i potencjał na przyszłość.
 
 
Najdroższe marki świata w rankingu Best Global Brands 2018 (firmy IT w Top 20)
 
1. Apple - 214,48 mld dol. (+16 proc. r/r)

2. Google - 155,506 mld dol. (+10 proc.)

3. Amazon - 100,764 mld dol. (+56 proc.)

4. Microsoft - 92,715 mld dol. (+16 proc.)

6. Samsung - 59,89 mld dol. (+6 proc.)

9. Facebook - 45,168 mld dol. (-6 proc.)

11. Intel - 43,293 mld dol. (+10 proc.)

12. IBM - 42,972 mld dol. (-8 proc.)

15. Cisco - 34,575 mld dol. (+8 proc.)

19. Oracle - 26,133 mld dol. (-5 proc.)
 
Źródło: Best Global Brands 2018
 

Inne znane marki wyceniono znacznie niżej. Np. HP jest warte niecałe 10,5 mld dol. (+9 proc., 54 miejsce w rankingu), a HPE - prawie 8,2 mld dol. (-9 proc., 65 miejsce). Cenniejsi są Canon - 10,4 mld dol. (+6 proc., 55 miejsce) i Sony - 9,3 mld dol. (+10 proc., 59 miejsce). Marka Huawei ma wartość 7,6 mld dol. (+14 proc., 68 miejsce).