W IV kw. 2018 r. światowa sprzedaż smartfonów spadła o 4,9 proc., do 375 mln szt. – według IDC. To piąty z rzędu kwartał na minusie. Cały 2018 r. zakończył się z najgorszym jak dotąd rocznym wynikiem (-4,1 proc.).

Dołek jest przede wszystkim skutkiem spowolnienia gospodarczego w Chinach, która wchłaniają około jednej trzeciej światowych dostaw. Spadek sprzedaży wyniósł tam 10 proc.

Jednak analitycy wskazują również na inne czynniki mniejszego popytu: dłuższy cykl wymiany urządzeń, coraz większe nasycenie sprzętem, rosnące ceny oraz gospodarcza i polityczna niepewność w wielu regionach.

W br. analitycy nie spodziewają się wzrostu sprzedaży. Nowy impuls rynkowi mogą dać innowacje, takie jak 5G i telefony z elastycznym ekranem, jednak zależy to od tego, czy producenci i telekomy będą w stanie zmonetyzować nowości. Analitycy spodziewają się wzrostu średnich cen urządzeń, zakładając, że koszty komponentów do smartfonów nowych technologii będą wyższe niż obecnie.

 

Producenci schłodzą rynek

Z kolei firma analityczna TrendForce spodziewa się znacznego schłodzenia gorącego do niedawna rynku. Jej zdaniem markowi dostawcy ze względu na niższą od oczekiwań sprzedaż w IV kw. ub.r. i wzrost zapasów ograniczą produkcję o 10 proc. w I kw. br.

Można założyć, że główne marki w br. będą koncentrować się na innowacjach w czterech głównych obszarach: wyświetlaniu (wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, nowe projekty ekranów), aparacie (kamery o wysokiej rozdzielczości i wiele obiektywów), biometria (czujniki linii papilarnych na wyświetlaczu) i pamięć (większa pojemność).

Jednak zdaniem TrendForce w dłuższej perspektywie producenci muszą zrobić coś więcej, niż tylko poprawiać specyfikacje sprzętu, aby zwiększyć sprzedaż. Wskazywany jest tutaj rozwój oprogramowania i odkrywanie różnych możliwości związanych ze smartfonami.

W II poł. br. Samsung powinien zwiększyć koncentrację na modelach o zaawansowanej specyfikacji, ale atrakcyjnych cenowo. To jest główne pole rywalizacji z chińskimi markami, które rosną w siłę w minionych latach. Celem Huawei w br. jest pozycja nr 1 na światowym rynku smartfonów, ale zdaniem analityków negatywnie na wynik chińskiej firmy może wpłynąć wojna hadlowa USA z Chinami oraz wątpliwości wokół Huawei jako dostawcy sprzętu telekomunikacyjnego w Europie.

 

Najwięksi producenci smartfonów

Producent Udział w rynku w IV kw. 2018 r. Udział w rynku w I kw. 2019 r. (prognoza)
Samsung 18,60% 22,80%
Huawei 15,80% 15%
Apple 18,30% 13,50%
Xiaomi 7,90% 8,50%
Oppo 7,60% 7,40%
Vivo 6,30% 6,40%
Inni 25,50% 26,40%
Razem (mln szt.) 383 307,5

Źródło: TrendForce