Najsłabszy rok na rynku smartfonów
Sprzedaż spada, a prognoza na 2019 r. nie jest różowa.
W IV kw. 2018 r. światowa sprzedaż smartfonów spadła o 4,9 proc., do 375 mln szt. – według IDC. To piąty z rzędu kwartał na minusie. Cały 2018 r. zakończył się z najgorszym jak dotąd rocznym wynikiem (-4,1 proc.).
Dołek jest przede wszystkim skutkiem spowolnienia gospodarczego w Chinach, która wchłaniają około jednej trzeciej światowych dostaw. Spadek sprzedaży wyniósł tam 10 proc.
Jednak analitycy wskazują również na inne czynniki mniejszego popytu: dłuższy cykl wymiany urządzeń, coraz większe nasycenie sprzętem, rosnące ceny oraz gospodarcza i polityczna niepewność w wielu regionach.
W br. analitycy nie spodziewają się wzrostu sprzedaży. Nowy impuls rynkowi mogą dać innowacje, takie jak 5G i telefony z elastycznym ekranem, jednak zależy to od tego, czy producenci i telekomy będą w stanie zmonetyzować nowości. Analitycy spodziewają się wzrostu średnich cen urządzeń, zakładając, że koszty komponentów do smartfonów nowych technologii będą wyższe niż obecnie.
Producenci schłodzą rynek
Z kolei firma analityczna TrendForce spodziewa się znacznego schłodzenia gorącego do niedawna rynku. Jej zdaniem markowi dostawcy ze względu na niższą od oczekiwań sprzedaż w IV kw. ub.r. i wzrost zapasów ograniczą produkcję o 10 proc. w I kw. br.
Można założyć, że główne marki w br. będą koncentrować się na innowacjach w czterech głównych obszarach: wyświetlaniu (wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, nowe projekty ekranów), aparacie (kamery o wysokiej rozdzielczości i wiele obiektywów), biometria (czujniki linii papilarnych na wyświetlaczu) i pamięć (większa pojemność).
Jednak zdaniem TrendForce w dłuższej perspektywie producenci muszą zrobić coś więcej, niż tylko poprawiać specyfikacje sprzętu, aby zwiększyć sprzedaż. Wskazywany jest tutaj rozwój oprogramowania i odkrywanie różnych możliwości związanych ze smartfonami.
W II poł. br. Samsung powinien zwiększyć koncentrację na modelach o zaawansowanej specyfikacji, ale atrakcyjnych cenowo. To jest główne pole rywalizacji z chińskimi markami, które rosną w siłę w minionych latach. Celem Huawei w br. jest pozycja nr 1 na światowym rynku smartfonów, ale zdaniem analityków negatywnie na wynik chińskiej firmy może wpłynąć wojna hadlowa USA z Chinami oraz wątpliwości wokół Huawei jako dostawcy sprzętu telekomunikacyjnego w Europie.
Najwięksi producenci smartfonów
Producent | Udział w rynku w IV kw. 2018 r. | Udział w rynku w I kw. 2019 r. (prognoza) |
Samsung | 18,60% | 22,80% |
Huawei | 15,80% | 15% |
Apple | 18,30% | 13,50% |
Xiaomi | 7,90% | 8,50% |
Oppo | 7,60% | 7,40% |
Vivo | 6,30% | 6,40% |
Inni | 25,50% | 26,40% |
Razem (mln szt.) | 383 | 307,5 |
Źródło: TrendForce
Podobne aktualności
Rynek monitorów odbił po 5 kwartałach spadków
W 2024 r. i 2025 r. zanosi się na wzrosty sprzedaży. Są ku temu istotne powody - według prognozy.
Ceny monitorów do gier będą spadać, a PC rosnąć
Sprzedaż wyświetlaczy i komputerów dla graczy pójdzie w górę w 2024 roku.