Sprzedaż smartfonów spadła szósty kwartał z rzędu według Canalys. W I kw. br. dostawy były 6,8 proc. na minusie wobec analogicznego okresu ub.r. (prawie 314 mln szt.) – to największy do dołek od blisko 5 lat.

Samsung pozostał liderem, ale jego sprzedaż zmniejszyła się o 10 proc., do 71,5 mln szt. Huawei zwiększył sprzedaż o ponad 50 proc., do 59,1 mln szt., przeskakując Apple'a, którego spowolnienie na rynku uderzyło najmocniej spośród największych marek. Dostawy iPhone'ów stopniały o ponad 23 proc., do 40,2 mln szt. 

To największy kwartalny spadek w historii iPhone'a – informuje analityk Canalys.

Wskazuje, że spore ograniczenie popytu na iPhone'y w Chinach to tylko jeden z problemów Apple'a. Sprzedaż spadła także w USA, ze względu na wydłużający się cykl wymiany urządzeń. Z kolei w Europie Apple coraz częściej obniża ceny, aby zwiększyć popyt, co jednak stwarza dodatkowe komplikacje dla dystrybutorów, a dla konsumentów zmniejsza wartość sprzętu jako urządzeń premium – zdaniem analityka. 

O wyraźnie słabszym wyniku Apple'a w br. zdecydowała również wysoka baza z I kw. br., gdy dużą popularnością cieszył się model X. Analitycy zaznaczają jednak, że pod koniec I kw. br. widać było, że sprzedaż iPhone'ów wychodzi z dołka. Spodziewają się, że ten trend będzie kontynuowany w II kw. 

Huawei nie będzie łatwo

Początek roku okazał się przełomowy dla Huawei. Chiński koncern jest już blisko Samsunga w rankingu największych producentów. Aby przeskoczyć wieloletniego lidera, potrzebuje sprzedaży o co najmniej 10 mln szt. większej w jednym kwartale. Jednak zdaniem analityków nie będzie to łatwe i Huawei musi powalczyć na wszystkich rynkach, nie tylko wschodzących, chcąc wyprzedzić koreański koncern. 

3 lata – średni czas wymiany iPhone'a

Z kolei według Counterpoint spadek wyniósł 5 proc., do 345 mln szt. Oprócz dołka w Chinach jako zasadniczy powód wskazano wydłużający się cykl życia urządzeń, zwłaszcza w segmencie premium. Dla iPhone'ów wynosi on 36 miesięcy, a dla modeli premium z Androidem – 30 miesięcy. Powodem jest wysoka jakość urządzeń i rosnące ceny smartfonów przy jednocześnie niewielkiej liczbie innowacji, które zachęciłyby konsumentów do wymiany starszych modeli na nowe.

Według analityków polityka Apple'a wskazuje jednak, że sprzęt staje się coraz bardziej platformą do dostarczania usług. Koncern mimo spadku sprzedaży iPhone'ów (ponad 17 proc. w ujęciu wartościowym), w dwucyfrowej skali zwiększył obroty na usługach (sklep i związane z nim reklamy, iTunes itd), z których korzystają użytkownicy sprzętu.

 

Najwięksi dostawcy smartfonów na świecie w I kw. 2019 r.