Netgear udostępnił na polskim rynku aplikację Insight w wersji 4.0, która pozwala na zarządzanie siecią z dowolnego miejsca i znacznie je upraszcza. Producent twierdzi, że jest wręcz przełomem w zarządzaniu siecią firmową albo domową. Powinna sprawdzić się zwłaszcza w MŚP. Może być narzędziem dla administratorów IT albo resellerów i integratorów, którzy pełnią taką rolę współpracując z przedsiębiorcami. Producent przekonuje, że Insight znacznie ułatwi im pracę.

– Idea jest taka: jeden człowiek, wiele sieci. Insight umożliwia partnerom mobilne zarządzanie siecią klientów z dowolnego miejsca. Także użytkownik domowy może zarządzać swoją siecią prywatną przez telefon – wyjaśniał poczas prezentacji nowego rozwiązania Piotr Dudek, Country Manager Netgeara na Europę Wschodnią.

Zaznacza, że istotne jest to, aby użytkownicy, także administrujący sieciami IT, przestali obawiać się zarządzania jako czegoś skomplikowanego.

Nowa wersja Insight pozwala zarządzać siecią, a nawet kilkoma sieciami jednocześnie (zarówno przewodowymi, jak i bezprzewodowymi) z pomocą smartfona z Androidem lub iOS i dostępem do Internetu – umożliwia np. konfigurację, monitorowanie sprzętu i sieci, otrzymywanie powiadomień o zdarzeniach i awariach. Z pomocą aplikacji można kontaktować się także ze wsparciem technicznym. Insight jest bezpłatny. Można go pobrać z Google Play lub App Store.  

Aby podłączyć urządzenie do sieci z pomocą Insight, wystarczy zeskanować smartfonem QR Code danego modelu. Gdy kod jest nieczytelny, trzeba wpisać w aplikacji numer seryjny.

Jak zapewniono, w ten sam sposób nikt niepowołany nie przejmie kontroli nad sprzętem. Urządzenie włączone do sieci np. z pomocą skanowania kodu jest przypisane do konta zarządzającego i nie można go podłączyć drugi raz.

– Chcemy, aby nasze urządzenia w sieci były przyjazne dla użytkowników, zarówno domowych, jak i administratorów. W USA rynek idzie w tym kierunku, by całym sprzętem zarządzać przez aplikacje mobilne w telefonie – wyjaśnia Piotr Dudek.

Według menedżera w USA resellerzy już zrozumieli, że na sprzedaży sprzętu nie da się zarobić i trzeba szukać zysków oferując usługi. W Polsce i naszym regionie zarobek w ocenie szefa firmy na samych urządzeniach jeszcze jest możliwy, ale będzie o niego coraz trudniej, więc przyszłość również należy do modelu usługowego.

Kolejny związany z tym zjawiskiem trend, jaki odnotowuje Country Manager, dotyczy dążenia do generowania stałych przychodów i zacieśniania współpracy z klientem.

- Większość producentów zmierza w kierunku mikropłatności albo generowania przychodów z opłat abonamentowych - zauważa Piotr Dudek. - Idea jest taka, aby dzięki dostarczonym aplikacjom mieć kontakt z klientem i dzięki temu jeszcze bardziej spersonalizować jego obsługę.

Z pomocą Insight można zarządzać trzema grupami produktów sieciowych marki Netgear - przełącznikami, urządzeniami ReadyNAS oraz bezprzewodowymi punktami dostępowym. Od połowy lutego dojdą do tego urządzenia Orbi Pro Tri-band WiFi System. Producent przewiduje, że w ciągu roku całe portfolio będzie kompatybilne z nową wersją.

 

Większe możliwości dla administratora

Aplikacja jest dostępna w dwóch wariantach. Wersja podstawowa działa wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Dwoma urządzeniami można zarządzać bezpłatnie. Kolejne kosztują 4,99 euro rocznie za szt.

Wersja premium (4.0) jest odpowiednim rozwiązaniem dla administratorów sieci firmowej, którzy muszą zarządzać większą liczbą urządzeń. Poza aplikacją mobilną mają do dyspozycji portal internetowy, który daje dostęp do zaawansowanych funkcji, takich jak: Smart WiFi roaming, Smart WiFi management czy PoE scheduling.

Insight nadaje się także do zarządzania skomplikowanym sprzętem, jak na przykład 28-gigabitowymi przełącznikami typu Ethernet (modele  GC728X i GC728XP). Roczna subskrypcja wersji premium, bez względu na liczbę i stopień zaawansowania zarządzanych urządzeń sieciowych, wynosi 9,99 euro.

Dostępny jest też specjalny interfejs dla operatorów.

Maciej Kaczmarek, VAR Account Manager Netgeara, ocenia, że aplikacja trafia w potrzeby małych firm, zwłaszcza, że 83 proc. przedsiębiorstw nie ma personelu IT, a 72 proc. właścicieli firm musi podjąć sama decyzję, co kupić.

Potencjalni użytkownicy takich rozwiązań to jego zdaniem np. szkoły z wieloma placówkami, sieci hoteli, restauracje, kafeterie, zakłady usługowe, np. fryzjerskie, małe urzędy.

Według prognoz marki globalna liczba użytkowników aplikacji Insight wzrośnie z obecnych 2 mln do 20 mln (do 2020 r.).

Piotr Dudek zaznacza, że MŚP należą do głównych kategorii klientów, do których Netgear kieruje swoje produkty i usługi. Przytacza dane z raportu PARP o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Wynika z niego, że w Polsce działa ponad 1,9 mln firm, z czego 99,8 proc. to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Czyli grupa potencjalnych użytkowników jest bardzo duża.

– Wraz z ich rozwojem rośnie również zapotrzebowanie na coraz bardziej skomplikowaną infrastrukturę sieciową, ale jednocześnie zarządzaną w prosty sposób – twierdzi. Przekonuje, że przenoszenie usług i aplikacji do modelu cloud wymusza potrzebę budowania odpowiedniej infrastruktury IT do komunikacji z chmurą także w małych organizacjach czy w domach. Zauważa jednocześnie, że problemem w rozwoju rynku jest wciąż przywiązanie użytkowników do niskiej ceny i brak wiedzy, że można ułatwić sobie życie korzystając z nowych czy też bardziej zaawansowanych rozwiązań.