Analizy GfK obejmują sprzedaż produktów z kategorii RTV, AGD, IT i Telecom. Rynek elektroniki konsumenckiej odnotował wzrost o 4 proc.  rok do roku okresie od stycznia do lipca 2018 roku. Do końca lutego br., czyli momentu wprowadzenia ograniczenia handlu w niedziele, wzrost ten znajdował się na poziomie 5 proc. To znaczy, że rynek elektroniki konsumenckiej nadal znajduje się w fazie wzrostu, jednak jego dynamika słabnie.
 
Tygodnie z niedzielami niehandlowymi wygenerowały w analizowanym okresie sprzedaż o 1% wyższą niż w analogicznym przedziale czasu w roku ubiegłym. Z kolei pełne tygodnie handlowe zanotowały 7-proc. wzrost. Zjawisko to jest widoczne we wszystkich segmentach rynku elektroniki użytkowej. 

Przyczyną spowolnienia wzrostów na polskim rynku elektroniki konsumenckiej jest zmniejszenie dynamiki sprzedaży we wszystkich rodzajach sklepów, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. O ile e-sklepy wyraźnie zyskują w tygodniach z niedzielami niehandlowymi, to w pełnych tygodniach lepiej niż na początku roku radzą sobie sklepy tradycyjne – powiedział analityk GfK w zakresie rynku elektroniki konsumenckiej Maciej Piekarski

Sklepy internetowe należące do sieci handlowych są największymi beneficjentami zmian w prawie. Przed wejściem nowych regulacji ich sprzedaż rok do roku zwiększyła się o 15 proc. W okresie od marca do lipca br. dynamika wzrosła do niemal 20 proc. W tygodniach obejmujących niedziele niehandlowe sklepy te zwiększyły obroty o 25 proc. wobec 15 proc. w pozostałych tygodniach. Oznacza to, że duże sieci handlujące elektroniką konsumencką dobrze przygotowały się do zmian, koncentrując się na sprzedaży w Internecie. 

Segmentem, który najbardziej odczuł skutki wprowadzenia ograniczeń handlu w niedziele, jest duże AGD. Do końca lutego br. widoczny był ponad 10-proc. wzrost obrotów liczony rok do roku. Po wprowadzeniu nowych regulacji rynek rośnie o połowę wolniej. Sprzedaż w pełnych tygodniach utrzymała 10-proc. wzrost, jednak w pozostałych tygodniach wzrosty obrotów wyniosły 4%. 

Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. 

Źródło: ISBnews