Według badania „Nowoczesne IT w MŚP 2014” w polskich małych i średnich firmach widać wyraźny podział, jeśli chodzi o ocenę przyszłości biznesu. Jednym z istotnych czynników jest poziom wykorzystania nowych technologii – 64 proc. przedsiębiorców uważa, że nowoczesne i mobilne IT jest kluczem do sukcesu w biznesie, a 72 proc. twierdzi, że IT pomaga im efektywniej realizować obowiązki służbowe,

Firmy, które korzystają z rozwiązań w chmurze, lepiej oceniają swoją sytuację w perspektywie najbliższych 12 miesięcy, co wiąże się z większymi nakładami inwestycyjnymi. Takie organizacje częściej oczekują poprawy swojej kondycji finansowej (różnica w porównaniu z przedsiębiorstwami, które nie inwestują w nowe rozwiązania, wynosi 39 punktów procentowych), częściej planują wprowadzenie nowego produktu lub usługi (+30 p.p.), wejście na nowy rynek (+41 p.p.), a także ekspansję za granicą (+49 p.p.).

Tegoroczny raport The Boston Consulting Group „Nowe technologie. Droga do rozwoju małych i średnich firm w Polsce” pokazuje przepaść, jaka dzieli technologiczne „żółwie” (wykorzystujące jedynie podstawowe narzędzia IT, jak komputer i dostęp do Internetu) i „gepardy” (sięgające po rozwiązania takie jak usługi chmurowe, portale dla klientów i aplikacje mobilne). Według badania przychody zaawansowanych technologicznie MŚP rosły o 21 p.p. szybciej, firmy te tworzyły również o 9 p.p. więcej miejsc pracy niż „żółwie”.

Badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2014” („SME Modern IT Research 2014”) przeprowadzone przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoftu objęło 5770 pracowników MŚP w kilkunastu krajach. Próba dla Polski wyniosła 601 osób.