Nowe zasady składania PIT-ów
Od 1 stycznia 2015 r. niektóre PIT-y będzie można składać wyłącznie w wersji elektronicznej.
Zmiana, która od nowego roku wejdzie w życie w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r.
Według nowych przepisów: jeżeli informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub roczne obliczenie podatku PIT-40 są sporządzane za dany rok za więcej niż 5 podatników, lub są składane przez biuro rachunkowe, to należy je przesłać do urzędu skarbowego wyłącznie drogą elektroniczną. Ta sama zasada dotyczy deklaracji PIT-4R i PIT-8AR oraz dokumentu IFT-3.
Jeśli natomiast PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub PIT-40 są sporządzane za nie więcej niż 5 podatników i czynności tych nie wykonuje biuro rachunkowe, ww. informacje, obliczenie podatku, a także deklaracje PIT-4R oraz PIT-8AR można złożyć w formie papierowej. Ten wyjątek nie dotyczy IFT-3, który składany jest wyłącznie elektronicznie.
PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 oraz PIT-40 na papierze trzeba złożyć do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym (czyli za 2014 r. – do 31 stycznia 2015 r.). Termin sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub rocznego obliczenia podatku PIT-40 podatnikowi pozostaje bez zmian (koniec lutego roku następującego po roku podatkowym).
Deklaracje, które według nowych przepisów nadal wolno składać na papierze, można również przesłać do urzędu cyfrowo.
Do przesyłania PIT-ów przez Internet resort finansów udostępnił Uniwersalną Bramkę Dokumentów (UBD). Umożliwia ona złożenie podczas jednej transmisji do 20 tys. PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 (które w UBD zostały oznaczone: PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ i PIT-40Z) oraz pobranie jednego urzędowego poświadczenia odbioru (UPO) dla całej wysyłki.
Ministerstwo planuje wdrożenie funkcjonalności, która umożliwi osobom fizycznym autoryzację składanych dokumentów PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1, IFT-3 oraz PIT-40. Podatnicy, którzy nie są osobami fizycznymi, e-deklaracje powinni podpisywać bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Podobne aktualności
KSeF nie wejdzie w życie w 2024 roku. Oto lista zmian
Ministerstwo Finansów przedstawiło proponowane zmiany w KSeF. Obiecuje również wsparcie dla dostawców oprogramowania.
W 2025 r. powróci ryczałtowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców
Będą zmiany korzystne dla osób prowadzących działalność gospodarczą - zapowiedziało Ministerstwo Finansów.
„Obowiązkowy KSeF na pewno zostanie wdrożony”
Minister finansów poinformował, kiedy będzie znany nowy termin.