Identity as a Service (IDaaS), czyli tożsamość jako usługa, dopiero zaczyna pojawiać się w kręgu zainteresowań przedsiębiorstw. Według analityków Frost & Sullivan jej popularność będzie jednak rosła w związku z rozwojem wykorzystania chmury obliczeniowej i ucyfrowieniem biznesu.

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dostępu do firmowych zasobów zewnętrzne zarządzanie personaliami będzie zyskiwać na popularności. W opinii analityków Markets and Markets do 2021 roku rynek ten osiągnie wartość 15 mld dolarów.

„Zarządzanie tożsamością ma coraz większe znaczenie z uwagi na wzrost cyberzagrożeń, a także wykorzystywanie do celów służbowych własnych urządzeń mobilnych (BYOD) i niski poziom świadomości użytkowników firmowej infrastruktury” – zwraca uwagę Tomasz Rozdżestwieński z Atmana.

IDaaS to usługa polegająca na monitorowaniu i uwierzytelnianiu przez zewnętrznego partnera wszelkich prób dostępu do firmowej chmury. Umożliwia także monitorowanie i analizę aktywności użytkowników, dzięki czemu administratorzy sieci wiedzą, który pracownik, w jakim czasie i do jakich danych miał dostęp. Z analizy Forrestera wynika, że aż 80 proc. incydentów związanych z kradzieżą informacji odbywa się przez przejęcie kont pracowników.