Od 1 stycznia 2018 r. firmy mikro (zatrudniające do 9 osób), które składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, obejmie obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji podatku od towarów i usług. Rejestr sprzedaży i zakupów VAT trzeba będzie przesyłać do resortu finansów jako Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT), do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, nawet jeśli firma rozlicza się kwartalnie. Do wysyłki potrzebny jest podpis elektroniczny – certyfikat kwalifikowany lub bezpłatny profil zaufany (eGo).

Ministerstwo zachęca do testowego składania JPK_VAT. Obiecuje szybszy zwrot podatku – zamiast 60 dni nawet w ciągu 25 dni. Dotyczy to rozliczeń za październik, listopad i grudzień 2017 r. – obiecuje wiceminister finansów i zastępca szefa KAS, Paweł Cybulski. „Chcemy by mikroprzedsiębiorcy już teraz nauczyli się przesyłać plik JPK.” – wyjaśnia. Zapewnia o korzyściach z wprowadzenia nowego obowiązku, którego celem jest szybsze wykrywanie nadużyć. „Pomoże w eliminowaniu nieuczciwych kontrahentów, porządkowaniu ewidencji i ograniczy liczbę kontroli ze strony służb skarbowych" – twierdzi wiceszef skarbówki.

Nowy obowiązek obejmie ok. 1,6 mln mikroprzedsiębiorców. JPK_VAT duże firmy wysyłają od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie – od 1 stycznia 2017 r.

Na portalu podatkowym Ministerstwa Finansów zamieszczono m.in. narzędzia do utworzenia i wysłania JPK_VAT.

JPK_VAT sprawdza ośrodek fiskusa we Wrocławiu. Jak dotąd wykrył puste faktury na kwotę ok. 1,5 mld zł. Z podsumowań dotychczasowych kontroli wynika, że najczęściej wykrywaną nieprawidłowością są rozbieżne dane w plikach JPK_VAT i deklaracjach VAT. Porównywane są również pliki kontrahentów – według resortu okazywało się, że podają oni różne kwoty tej samej transakcji. Za błędy w JPK_VAT grozi odpowiedzialność karno-skarbowa. Jak dotąd ministerstwo wzywało przedsiębiorców, u których wykryto nieprawidłowości, do korekty danych i kontaktu z urzędem skarbowym. Kontrolerzy brali się natomiast za podmioty, które wystawiały puste faktury.