W kw. I-III 2018 r. grupa NTT System osiągnęła 246,3 mln zł przychodów (z tego ok. 200 mln zł w Polsce), tj. o ok. 22 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Zysk przed opodatkowaniem wzrósł natomiast prawie 3-krotnie, z 1,6 mln zł do 4,7 mln zł. Zysk netto zwiększył się z 1,1 mln zł do 3,9 mln zł.

W III kw. br. wynik netto był natomiast niższy niż przed rokiem (133 tys. zł wobec 329 tys. zł), przy wzroście kosztów sprzedaży i finansowych oraz wyższym podatku. Przychody (105,7 mln zł) okazały się zbliżone do ubiegłorocznych.

Zarząd wyjaśnia, że obroty po 3 kwartałach br. są na niższym poziomie niż w ub.r., ze względu na koncentrację na towarach wysokomarżowych oraz na budowę kanału sprzedaży własnych produktów. W tym segmencie obroty utrzymały się na poziomie z ub.r. (trochę ponad 33 mln zł), ale ich udział w przychodach grupy wzrósł do ponad 13 proc. z 10,7 proc.

Sprzedaż dystrybucyjna komputerów i tabletów innych producentów stopniała natomiast o blisko połowę wobec ub.r., do 75 mln zł. Największą pozycją w bilansie stała się dystrybucja podzespołów, akcesoriów, peryferiów i elektroniki użytkowej (130,3 mln zł – sprzedaż niewiele niższa niż w ub.r.).

Zarząd NTT jest przekonany, że w podsumowaniu 2018 r. grupa powstrzyma spadek zysków (w 2017 r. zmniejszyły się do 1,6 mln zł). Deklaruje, że stawia na własne marki, ponadto pracuje nad optymalizacją oferty dla resellerów, e-tailu i retailu.

Powołano nowy dział Projekt (z połączenia działów klienta kluczowego i zamówień publicznych), który ma koncentrować się m.in. na rozbudowie sieci partnerów oferujących własne produkty NTT, uzupełnione ofertą dystrybucyjną. Spółka nie wyklucza również poszerzenia asortymentu w dystrybucji o zupełnie nowe obszary. NTT dostrzega również ożywienie w segmencie biznesowym oraz zamówień publicznych.

Zarząd komentując wyniki za minione 9 miesięcy wskazuje ponownie m.in. na wpływ agresywnej polityki nie wymienionych z nazwy dystrybutorów, hurtowników i brokerów, związanej z ograniczeniem popytu na konsumencki sprzęt komputerowy, wzrostem zapasów u wielu podmiotów i presją na ceny. Poziom finansowania branży IT przez banki i ubezpieczycieli określono jako niedostateczny.

NTT zapowiada, że istotnym czynnikiem determinującym dalsze działania spółki i grupy kapitałowej będzie zdobywanie nowych segmentów rynku. Zamierza zainteresować swoją ofertą potencjalnych nabywców z zagranicy (z UE i nie tylko).