W 2016 r. przychody NTT System wyniosły 577,5 mln zł, zysk netto 3 mln zł, zaś zysk przed opodatkowaniem – 3,6 mln zł. W porównaniu od wyników z 2015 r. NTT System odnotowało spadek przychodów o 15 proc., zysku netto o 38 proc. oraz zysku przed opodatkowaniem o 36 proc.

Na spadki miało wpływ m.in. zmniejszenie przychodów ze sprzedaży w segmencie przetargów publicznych, związane z brakiem ogłoszeń i rozstrzygnięć przetargowych. 

 – W naszej ocenie w zeszłym roku rynek zamówień publicznych zmniejszył się co najmniej o połowę w porównaniu z 2015 r.  Sama liczba zapytań ofertowych zmniejszyła się 4-krotnie – twierdzi Tadeusz Kurek, prezes NTT System. – Ponieważ przetargi są istotną częścią naszej działalności, spadek przychodów o 15 proc. i zysku o 36 proc. uważam za zupełnie dobry wynik.

Pozostałe przyczyny, które miały wpływ na słabsze niż w 2015 r. wyniki spółki to: nasycenie rynku, powodujące spadek popytu, zwłaszcza na mobilny sprzęt komputerowy, zmniejszenie eksportu, związane z niekorzystnymi zmianami kursów walut, zmiany polityki cenowej dostawców, niedostateczny poziom finansowania branży IT w dużych instytucjach, takich jak banki, czy ubezpieczyciele kredytów handlowych. Prezes zauważa również w liście do akcjonariuszy, że pojawiła się konkurencja ze strony nieuczciwych podmiotów, które wypierały z rynku uczciwych przedsiębiorców.

W 2016 r. największa część przychodów netto NTT System pochodziła z dystrybucji komputerów i tabletów innych producentów – 333,6 mln zł, co stanowiło 58 proc. ogólnej sprzedaży oraz dystrybucji podzespołów, akcesoriów peryferii i elektroniki użytkowej – 171,7 mln zł (30 proc.). 

Sprzedaż produktów własnej produkcji i przetworzonych wygenerowała przychody netto w wysokości 56,3 mln zł (10 proc. udziału w ogólnej sprzedaży), sprzedaż oprogramowania i gier – 12,1 mln zł (2 proc.), a usługi – 3,6 mln zł (0,6 proc.).

Przychody netto ze sprzedaży w Polsce wyniosły 491,8 mln zł (85 proc. udziału ogólnych przychodów), a sprzedaż zagraniczna wygenerowała 86 mln zł (15 proc.).

Zdaniem Tadeusza Kurka w tym roku NTT System powróci do trendu wzrostowego nie tylko z racji spodziewanego i już obserwowanego ożywienia w sektorze publicznym.

– Planujemy przebudowę kanałów sprzedaży B2B oraz B2C, w tym rozwój komunikacji z użytkownikami naszych produktów za pośrednictwem społecznościowych kanałów informacyjnych – mówi Tadeusz Kurek. – Stawiamy na własne produkty i budowę własnych marek, poszukujemy sprzętu na którym można realizować większe marże. Spółka planuje też wprowadzenie do oferty nowych linii dystrybucyjnych komputerów i smartfonów. Nie wykluczamy też rozszerzenia działalności o całkiem nowe obszary, na których do tej pory nie działaliśmy.

W liście do akcjonariuszy szef spółki poinformował, że NTT pracuje nad optymalizacją oferty dla klientów z różnych segmentów: reseller, e-tail oraz retail.