W raportach wydanych 16 lipca Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska obniżył rekomendację dla Actionu. Zaleca sprzedaż papierów spółki (poprzednia rekomendacja brzmiała „trzymaj’), a cenę docelową zmniejszono z 50,70 zł do 31,70 zł. W przypadku AB podtrzymano rekomendację 'trzymaj’, obniżając wycenę akcji z 41,40 zł do 39,10 zł. Raporty odnotowują dalszy drenaż marż – w ocenie analityków w obu spółkach marża zysku brutto na sprzedaży w II kw. br. skurczyła się w porównaniu z II kw. ub.r.

Zdaniem DM BOŚ Action po kiepskim I kw. br. (zysk netto spółki spadł o 33 proc.) w kolejnych kwartałach pokaże słabe wyniki. Jest to związane z opóźnieniem wdrożenia odwróconego VAT-u na elektronikę, brakiem nowych innowacyjnych produktów, które mogą pociągnąć sprzedaż w górę oraz intensyfikacją wojny cenowej.
 
Analitycy spodziewają się, że zyski Actionu w 2015 r. będą niższe niż w 2014 r. z uwagi na presję na marżę brutto, mniejsze średnie ceny sprzedaży produktów, zakończenie współpracy z HP i nierentowną działalność niemieckiej spółki.

Specjaliści z DM BOŚ twierdzą, że zapowiedziane przez zarząd Actionu działania naprawcze nie powstrzymają spadku zysku.
„Naszym zdaniem identyfikacja czynników ryzyka i podjęcie kroków minimalizujących wpływ niekorzystnych wahań sytuacji rynkowej w postaci zmian organizacyjnych czy zmian w ofercie produktowej oraz maksymalizacji wykorzystania istniejących kanałów sprzedaży nie wystarczy, aby zatrzymać erozję zysków w ujęciu rok do roku w 2015 r.’ – napisano w rekomendacji.

W ocenie DM BOŚ w II kw. br. Action odnotował przychody wyższe o 4 proc. niż rok wcześniej (1,245 mld zł), zysk brutto spadł o 13 proc., ale zysk netto był wyższy o 12 proc. (13,9 mln zł) w porównaniu z II kw. ub.r., przy założeniu niższej niż w  2014 r. efektywnej stopy podatkowej (19 proc. wobec 20 proc.). Analitycy przypuszczają, że mimo obniżenia marży spółce udało się utrzymać w ryzach koszty operacyjne. Action poda wyniki za II kw. 31 sierpnia.

DM BOŚ podkreśla natomiast poprawę w przypadku AB.

’Pomimo morderczej konkurencji na rynku w ciągu ostatnich kwartałów spółce udało się ustabilizować poziom rentowności dzięki korzystnym zmianom struktury sprzedażowej – przede wszystkim za sprawą ograniczenia sprzedaży mniej rentownych produktów’ – stwierdzają analitycy.

Wśród czynników wzrostu wymieniają także działania obejmujące rozwój eksportu i wzmocnienie pozycji grupy w Czechach i na Słowacji, zwiększenie sprzedaży pod własną marką, wprowadzenie nowych linii produktów.

Dom Maklerski BOŚ spodziewa się utrzymania dwucyfrowego tempa wzrostu zysku AB w roku 2015/2016. Nie widzi natomiast potencjału wzrostu kursu akcji spółki. W ocenie analityków wyniki II kw. br. były dobre, jednakże tego właśnie się spodziewano.

Według domu maklerskiego zwiększeniu obrotów AB sprzyja konsolidacja rynku, większą sprzedaż za granicą i poszerzenie oferty, np. o sprzęt AGD i serwery Optimusa. Z drugiej strony wzrost przychodów z uwagi na wysoką bazę rok wcześniej powinien być znacząco niższy niż w I kw. br., tj. +9 proc. (1,656 mld zł przychodów), a zysk netto wyższy o 20 proc. r/r (14,8 mln zł). AB poda wyniki 18 września.