Blisko połowa (45 proc.) produktów wprowadzanych na rynek opóźnia się o co najmniej miesiąc – według ankiety Gartnera, przeprowadzonej wśród PM-ów. Nawet niewielki poślizg nie pozostaje bez wpływu na biznes i realizację założonych zadań. Rośnie ryzyko, że nowe urządzenie czy usługa okaże się niewypałem.

„Menedżerowie, którzy spóźniają się z wprowadzeniem produktów na rynek, muszą zdawać sobie sprawę, że taka sytuacja zwiększy ryzyko porażki” – upomina Adrian Lee, dyrektor ds. badań w Gartnerze.

Z ankiety wynika, że menadżerowie, którzy zwykle wprowadzają produkt na czas, częściej osiągają wewnętrzne cele w ciągu roku od premiery. W przypadku tych, którzy się spóźniają (45 proc.), 20 proc. nie realizuje zamierzeń.

Jak się okazuje, rzadko kiedy wejście na rynek nowego produktu pozwala osiągnąć w całości określone w firmie cele. Tylko 11 proc. PM-ów stwierdziło, że wszystkie ich produkty spełniły w 100 proc.  założone cele. Takie są m.in. skutki zwlekania z premierą.

Skąd się bierze zwłoka

Powody, dla których produkt nie wchodzi do oferty w zaplanowanym czasie, jest kilka: problemy formalne, opóźnienia i błędy w rozwoju produktu, niespełnienie oczekiwań klientów albo wymagań co do jakości produktu. Zdarzają się też kłopoty z dostawą na czas.

PM-owie w dużej mierze uważają się za odpowiedzialnych za zarządzanie wprowadzaniem i tworzeniem strategii dotyczącej produktów – 46 proc. z nich uznało, że na ich barkach spoczywają kwestie zarządzania fazami planowania, rozwoju i wprowadzania nowości. Natomiast 39 proc. stwierdziło, że tworzenie strategii i planów produktu to ich kluczowe obowiązki.

PM wielofunkcyjny i niedoceniany

Z badania wynika, że warto usprawnić wewnętrzną kooperację w firmie, by uniknąć kosztownej zwłoki w premierach – 78 proc. menedżerów produktu, którzy uznali poprawę współpracy wewnętrznej jako jedną z trzech głównych ról, sygnalizuje niską liczbę porażek wprowadzanych urządzeń czy usług.

Organizacje, które nie uznają współpracy za priorytet dla swoich PM-ów, mogą zagrozić sukcesowi produktu – twierdzi Gartner.

„Rola menedżera produktu jest jedną z najbardziej wielofunkcyjnych w organizacji, zwłaszcza na etapie wprowadzania produktu, kiedy w grę wchodzą inne kwestie, takie jak marketing, sprzedaż, finanse” – zauważa Stephanie Baghdassarian, dyrektor ds. dadań w Gartnerze. „Jednak mniej niż 20 proc. organizacji uznaje swoich PM-ów za osoby przyczyniające się do innowacji lub usprawniające współpracę w firmie” – dodaje.

Firma radzi, by PM-owie upewnili się, że przekazują wizję produktu i plan działania wszystkim pozostałym zainteresowanym w firmie. Trzeba o to zadbać odpowiednio wcześnie i weryfikować ustalenia, aby umożliwić ewentualne zmiany w oparciu o informacje od zainteresowanych działów – sugeruje Gartner.

W badaniu pytano 205 PM-ów z USA, Kanady, Chin, Indii, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec i Australii.