Obsuwa z premierą produktu to norma
Tylko 55 proc. premier produktów odbywa się zgodnie z planem. To zwiększa ryzyko porażki. Można jednak uniknąć problemów - według Gartnera.
Blisko połowa (45 proc.) produktów wprowadzanych na rynek opóźnia się o co najmniej miesiąc – według ankiety Gartnera, przeprowadzonej wśród PM-ów. Nawet niewielki poślizg nie pozostaje bez wpływu na biznes i realizację założonych zadań. Rośnie ryzyko, że nowe urządzenie czy usługa okaże się niewypałem.
„Menedżerowie, którzy spóźniają się z wprowadzeniem produktów na rynek, muszą zdawać sobie sprawę, że taka sytuacja zwiększy ryzyko porażki” – upomina Adrian Lee, dyrektor ds. badań w Gartnerze.
Z ankiety wynika, że menadżerowie, którzy zwykle wprowadzają produkt na czas, częściej osiągają wewnętrzne cele w ciągu roku od premiery. W przypadku tych, którzy się spóźniają (45 proc.), 20 proc. nie realizuje zamierzeń.
Jak się okazuje, rzadko kiedy wejście na rynek nowego produktu pozwala osiągnąć w całości określone w firmie cele. Tylko 11 proc. PM-ów stwierdziło, że wszystkie ich produkty spełniły w 100 proc. założone cele. Takie są m.in. skutki zwlekania z premierą.
Skąd się bierze zwłoka
Powody, dla których produkt nie wchodzi do oferty w zaplanowanym czasie, jest kilka: problemy formalne, opóźnienia i błędy w rozwoju produktu, niespełnienie oczekiwań klientów albo wymagań co do jakości produktu. Zdarzają się też kłopoty z dostawą na czas.
PM-owie w dużej mierze uważają się za odpowiedzialnych za zarządzanie wprowadzaniem i tworzeniem strategii dotyczącej produktów – 46 proc. z nich uznało, że na ich barkach spoczywają kwestie zarządzania fazami planowania, rozwoju i wprowadzania nowości. Natomiast 39 proc. stwierdziło, że tworzenie strategii i planów produktu to ich kluczowe obowiązki.
PM wielofunkcyjny i niedoceniany
Z badania wynika, że warto usprawnić wewnętrzną kooperację w firmie, by uniknąć kosztownej zwłoki w premierach – 78 proc. menedżerów produktu, którzy uznali poprawę współpracy wewnętrznej jako jedną z trzech głównych ról, sygnalizuje niską liczbę porażek wprowadzanych urządzeń czy usług.
Organizacje, które nie uznają współpracy za priorytet dla swoich PM-ów, mogą zagrozić sukcesowi produktu – twierdzi Gartner.
„Rola menedżera produktu jest jedną z najbardziej wielofunkcyjnych w organizacji, zwłaszcza na etapie wprowadzania produktu, kiedy w grę wchodzą inne kwestie, takie jak marketing, sprzedaż, finanse” – zauważa Stephanie Baghdassarian, dyrektor ds. dadań w Gartnerze. „Jednak mniej niż 20 proc. organizacji uznaje swoich PM-ów za osoby przyczyniające się do innowacji lub usprawniające współpracę w firmie” – dodaje.
Firma radzi, by PM-owie upewnili się, że przekazują wizję produktu i plan działania wszystkim pozostałym zainteresowanym w firmie. Trzeba o to zadbać odpowiednio wcześnie i weryfikować ustalenia, aby umożliwić ewentualne zmiany w oparciu o informacje od zainteresowanych działów – sugeruje Gartner.
W badaniu pytano 205 PM-ów z USA, Kanady, Chin, Indii, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec i Australii.
Podobne aktualności
Prognoza światowych wydatków na IT w górę. Wzrost o 8 proc.
"Znajdujemy się w roku zwrotnym – po raz pierwszy na doradztwo wydaje się więcej pieniędzy niż na personel wewnętrzny” - mówi wiceprezes.
75 proc. inżynierów oprogramowania będzie korzystać z asystentów kodu AI
Dają więcej możliwości, niż generowanie i uzupełnianie kodu - twierdzą eksperci.
Cztery klasy wdrożeń AI, by przestrzegać AI Act
Wiele firm nie jest gotowych na unijny AI Act. Eksperci wskazują, co robić, aby uniknąć kar.