Organizacje zarządzają prawie 40 proc. większą ilością danych niż rok wcześniej. Dokładnie jest to 13,53 petabajtów – według ankiety Dell Technologies Global Data Protection Index 2020 Snapshot.  

Przeważająca większość (81 proc.) respondentów uważa, że ich obecne rozwiązania do ochrony danych nie będą w stanie zaspokoić wszystkich przyszłych potrzeb biznesowych.

Wątpliwości budzą zwłaszcza takie kwestie jak:

• skuteczne i niezawodne odtwarzanie danych w przypadku cyberataku (69 proc.),
• pełne odtwarzanie danych w przypadku ich utraty (64 proc.),
• zapewnienie zgodności z lokalnymi przepisami w zakresie ochrony danych (62 proc.),
• spełnianie poziomów usług w zakresie tworzenia kopii zapasowych i odtwarzania po awarii (62 proc.).

Jednocześnie firmy zdają sobie sprawę, jakim kapitałem są dane, co być może potęguje obawy. W 2019 r. 80 proc. organizacji (w porównaniu z 74 proc. w 2018 r.) zdawało sobie sprawę z wartości danych i dokonywało ich monetyzacji lub planowało je zmonetyzować w przyszłości.

 

Wielu dostawców, większe ryzyko

Największym zagrożeniem dla danych wydaje się rosnąca liczba zakłóceń — od cyberataków do przestojów i utraty informacji. W ciągu ostatnich 12 miesięcy większość organizacji (82 proc. w 2019 r. w porównaniu z 76 proc. w 2018 r.) miało do czynienia z jakimś zakłóceniem w swojej działalności, a 68 proc. obawia się, że będzie mieć z nim do czynienia w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Organizacje korzystające z usług więcej niż jednego dostawcy rozwiązań do ochrony danych są prawie dwa razy bardziej narażone na incydenty (39 proc. do 20 proc. wskazań dla jednego dosrawcy), które uniemożliwią im dostęp do danych – wynika z badania. Mimo to 80 proc. pytanych ma rozwiązania do ochrony danych od więcej niż jednego producenta, co stanowi wzrost o 20 pkt proc. od 2016 r.

Koszty rosną ekspresowo

W 2019 r. średni koszt przestoju wzrósł o 54 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem – wyniósł średnio 810 tys. dol. rocznie, w porównaniu z blisko 527 tys. dol. w 2018 r.

Wzrósł również średni koszt utraty danych — z ponad 995 tys. dol. w 2018 r. do ponad 1 mln dol. w 2019 r. W organizacjach korzystających z rozwiązań do ochrony danych pochodzących od różnych producentów koszty przestojów są prawie dwa razy wyższe, a utraty danych – prawie pięć razy wyższe niż w podmiotach używających rozwiązań tylko jednego producenta.

Problem z ochroną nowości

Badanie pokazało, że prawie wszystkie organizacje dokonują pewnych inwestycji w nowe technologie, z których najpopularniejsze to:

aplikacje cloud native (58 proc.),
sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (53 proc.),
SaaS (51 proc.),
sieci 5G,
infrastruktura brzegu sieci (49 proc.)
Internet rzeczy  i punkty końcowe (36 proc.).

Mimo potencjalnych korzyści z tych technologii 71 proc. ankietowanych jest zdania, że zwiększają one złożoność ochrony danych, podczas gdy 61 proc. twierdzi, że stanowią wręcz zagrożenie dla ich ochrony.

Ponadto ponad połowa organizacji korzystających z nowych technologii ma problemy ze znalezieniem odpowiednich rozwiązań do ochrony tych technologii, w szczególności:

• sieci 5G i infrastruktury brzegu sieci (67 proc.),
• platform AI i ML (64 proc.),
• aplikacji cloud native (60 proc.),
• IoT i punktów końcowych (59 proc.),
• rozwiązań do zrobotyzowanej automatyzacji procesów (56 proc.).

Ochrona danych związana z chmurą

Organizacje wolą wdrażać nowe aplikacje w modelu chmury publicznej/SaaS (43 proc.), hybrydowej (42 proc.) i prywatnej (39 proc.). Jako najważniejsze powody respondenci wybierający chmurę publiczną podawali wyższą wydajność (61 proc.), większe bezpieczeństwo (59 proc.) i bardziej niezawodną ochronę danych (56 proc.).

Aż 85 proc. ankietowanych uważa, że jest rzeczą konieczną lub niezwykle ważną, aby dostawcy rozwiązań do ochrony danych zapewniali ochronę aplikacji cloud native. Wielu respondentów woli kopie zapasowe w chmurze — do zarządzania danymi wygenerowanymi w lokalizacjach brzegowych i ich ochrony 62 proc. ankietowanych wybiera chmurę prywatną, a 49 proc. chmurę publiczną.

W ramach badania Global Data Protection Index 2020 Snapshot przeprowadzono ankiety wśród 1000 decydentów IT z organizacji z 15 krajów (nie było wśród nich Polski) i 14 branż, zatrudniających powyżej 250 pracowników. Dell Technologies zlecił badanie firmie Vanson Bourne.