Polski e-handel nie obawia się Amazona, bo konkurencja na rynku trwa od lat – twierdzi Damian Gwiazdowski, account manager w Shoper Premium, nawiązując do nieoficjalnych informacji o planach uruchomienia przez giganta polskiego serwisu e-commerce.

"Nie będzie wielkiego trzęsienia ziemi, szczególnie na początku. W Polsce przyzwyczajenia klienta w sieci są już ugruntowane. Widać to było kilka lat temu, po wejściu eBaya do Polski, które skończyło się totalnym fiaskiem" – utrzymuje.

Uważa, że sukces Amazona będzie w dużym stopniu zależał od Poczty Polskiej, bo jednym z ważniejszych elementów budowania przewagi konkurencyjnej na rynku e-commerce jest czas dostarczenia przesyłki.

Jak zauważa, od 2016 r. działa polskojęzyczna wersja niemieckiego Amazona, przeznaczona dla polskich klientów. Jednak nie każdy sprzedawca dostarcza z niego przesyłki do Polski, a sprzedaż poprzez niemieckiego Amazona przez polskie sklepy też nie jest prosta, bo wymaga dostosowania się do niemieckiego prawa, rejestracji działalności w Niemczech – twierdzi Damian Gwiazdowski.

 

Dla Amazona znikną przeszkody

"Po wejściu Amazona do Polski wiele przeszkód więc zniknie – zarówno dla polskich kupujących, jak i sprzedających" – podkreśla ekspert.

Tym niemniej uważa, że Amazon będzie jedynie dodatkowym kanałem sprzedażowym dla klienta czy resellera.

"Nie spodziewam się, że polskie firmy, takie jak Allegro, które także jest bardzo ugruntowanym i chyba najpopularniejszym medium sprzedażowym w Polsce, będą miały większe lub mniejsze problemy" – dodaje.

Amazon otworzył niedawno największe w Polsce centrum logistyczne w Gliwicach, o powierzchni 210 tys. m kw. Ma w Polsce już osiem takich ośrodków. Obsługują one głównie zagraniczne rynki. Koncern podaje, że w ciągu 5 lat zainwestował w Polsce 14 mld zł.
 

Za dużo niewiadomych

Damian Gwiazdowski uważa, że możliwe są według niego konkurencyjne ceny przesyłek z Amazona wobec tych żądanych przez zagraniczne e-sklepy giganta. Jednak trudno powiedzieć, jakie będą warunki, ponieważ zakres współpracy pomiędzy Pocztą Polską a Amazonem nie jest znany. Np. na Allegro funkcjonuje Smart, czyli odpowiednik Prime’a w amerykańskim sklepie. Nie wiadomo natomiast, czy Amazon wprowadzi go do Polski, czy zaproponuje stawki dostosowane do lokalnych warunków itp. itd. Nie da się też powiedzieć, ile firm wejdzie na ewentualnego "polskiego" Amazona. Tymczasem siła platformy e-commerce opiera się na bardzo dużej liczbie sprzedawców.

Zdaniem przedstawiciela Shopera, jeżeli warunki oferowane przez Amazona będą podobne jak w Niemczech, to Allegro nadal będzie konkurencyjną platformą.

Allegro w br. zapowiedziało 1 mld zł w br. inwestycji w rozwiązania dla kupujących i sprzedawców. Twierdzi, że na platformie konta ma 140 tys. profesjonalnych sprzedawców.

Źródło: Newseria Biznes