Rosną biznesy, na których Oracle’owi najbardziej zależy, a te mniej istotne kurczą się – wynika z podsumowania wyników korporacji za miniony rok finansowy 2019, który zakończył się 31 maja br.

W IV kw. roku finansowego przychody były podobne jak rok wcześniej – wzrosły o 1 proc. (a liczone w stałej wartości dolara o 4 proc.), do 11,1 mld dol.  Zysk był jednak wyższy o 14 proc., osiągając wartość 3,74 mld dol.

Wzrosła głównie sprzedaż licencji (chmurowych i on-premise) – o12 proc., do kwoty 2,52 mld dol.  W segmencie subskrypcji usług chmurowych oraz usług asysty technicznej obroty były zbliżone do ubiegłorocznych – 6,8 mld dol.

Przychody z usług poszły w dół o 7 proc., a ze sprzętu – o 11 proc.

W całym roku finansowym 2019 obroty wyniosły 39,5 mld dol., nieznacznie więcej niż w roku 2018 (po stałych kursach walut wzrost sięgnął 3 proc.). ale zysk zwiększył się ponad 3-krotnie, sięgając 11,08 mld dol.

Cel: więcej chmury, mniej sprzętu

Rosnące profity są, jak przekonuje CEO Safra Catz, efektem koncentracji firmy na przynoszących wyższe zyski aplikacjach chmurowych kosztem niskomarżowego biznesu sprzętowego. W efekcie w IV kw. marża operacyjna była najwyższa od 5 lat, sięgając 47 proc. (w ujęciu non-GAAP).
 
Najszybciej rosną obroty na aplikacjach Fusion ERP i HCM oraz NetSuite ERP – poprawiły się o 32 proc. w całym roku. Oracle powołując się na dane IDC zapewnia, że osiągnął największy globalnie udział w sprzedaży aplikacji SaaS dla przedsiębiorstw.

Larry Ellison, obecnie przewodniczący i Chief Technical Officer, przekonuje, że nadspodziewane pozytywne sygnały z rynku odnotowano w odniesieniu do autonomicznej bazy danych. Według niego jej użycie rośnie dużo szybciej niż zakładała firma. W IV kw. odnotowano ponad 5 tys. nowych użytkowników (trial).

Autonomiczna baza danych należy do kluczowych produktów Oracle’a (zwiększeniu liczby użytkowników ma służyć współpraca z Microsoftem), podczas gdy sprzęt staje się coraz mniej istotny – jak serwery SPARC, które zaliczyły 25 proc. spadek. Koncern planowo ogranicza sprzedaż hardware'u, stawiając na perspektywiczne w jego ocenie obszary, zwłaszcza związane z chmurą Oracle’a.

„Mamy biznesy, które topnieją i nie obchodzi nas to” – stwierdził dosadnie założyciel Oracle’a.