Decyzja nazwa.pl o rezygnacji z usługi e-sklepów i wyjaśnienie spółki, która wskazuje na kiepskie perspektywy tego rynku i regulacje RODO, wywołały poruszenie w branży. Firmy zarządzające platformami e-sklepów ostro krytykują spółkę.

„Droga firmo nazwa.pl – zapewniamy, że e-commerce w Polsce ma się świetnie” – oświadczyły wspólnie DreamCommerce, home.pl, IAI oraz Shoplo w liście otwartym.

Podkreślają, że komunikat nazwa.pl budzi „głębokie zdziwienie, bo wynika z niego, że e-commerce w małych i średnich firmach ma słabe perspektywy rozwoju. Nic bardziej mylnego –  rok 2018 będzie dla nich rekordowy pod każdym względem.” – zapewniają sygnatariusze listu.

Twierdzą, że firma wskazując na światowe trendy i zmiany wymuszone RODO, “używając ogólnikowych sformułowań i pomijając dane rynkowe od największych dostawców i właścicieli sklepów internetowych, próbuje ukryć swoją nieporadność biznesową na rynku e-commerce.”.

Firmy hostingowe nie szczędzą ostrych słów pod adresem nazwa.pl.

„Swoimi działaniami, jak m.in. nagłe wycofanie sklepów z oferty czy wprowadzenie horrendalnie wysokich i obowiązkowych opłat za audyty związane z RODO, obniża zaufanie przedsiębiorców do wszystkich dostawców platform e-commerce.”

Zapewniają, że polscy przedsiębiorcy nie mają problemów z wdrożeniem wymogów RODO w sklepach internetowych. „Zdecydowana większość sklepów, dzięki swojemu zaangażowaniu i aktywnemu wsparciu wiodących dostawców platform technologicznych, będzie spełniała wszystkie wymogi wyszczególnione w treści rozporządzenia.” – utrzymują cztery wspomniane firmy.

Na platformach DreamCommerce, home.pl, IAI oraz Shoplo działa ponad 20 tys. e-sklepów. Jak podają te spółki, sklepy w br. wygenerują blisko 10 mld zł sprzedaży (ponad 40 proc. więcej niż w 2017 r.) i będzie to najlepszy wynik w historii polskiego e-commerce. Twierdzą, że w br. powstanie ponad 15 tys. nowych sklepów internetowych prowadzonych przez polskich przedsiębiorców.

Podkreślają, że sklepy internetowe prowadzone polskie MŚP rosną w szybszym tempie niż większość e-sklepów prowadzonych przez krajowe i zagraniczne korporacje, a ich właściciele coraz chętniej inwestują w rozwój internetowych kanałów sprzedaży.

„Dystrybuowanie przez firmę nazwa.pl treści dotyczących rynku sklepów internetowych, które nie znajdują oparcia w faktach a służą prawdopodobnie przykryciu własnych problemów biznesowych, jednoznacznie postrzegamy jako szkodliwe dla rozwoju e-commerce w Polsce i wprowadzające w błąd konsumentów i przedsiębiorców.” – konkludują sygnatariusze listu.

Według najnowszych danych NASK nazwa.pl jest liderem pod względem rejestracji domen w Polsce – spośród 2,57 mln aktywnych nazw domen w rejestrze .pl prawie 600 tys. (578 181) zarejestrowanych jest za pośrednictwem nazwa.pl (+ 4,2 proc. wobec ub.r.).