Na rynek usług chmurowych wchodzi coraz więcej klientów, którzy do tej pory zachowywali postawę rezerwy i wyczekiwania – wynika z raportu „Zmieniające się oblicza chmury” przygotowanego przez Bain & Company. Są to głównie duże, działające w głównym nurcie biznesowym firmy. Dostawcy rozwiązań chmurowych powinni już teraz pomyśleć o dostosowaniu swojej oferty do potrzeb tej nowej, stojącej dotąd na uboczu grupy odbiorców. To ona bowiem może nadać ton kierunkom dalszego rozwoju rynku chmurowego. Stanowi największy i najszybciej rosnący segment użytkowników usług w chmurze.

W 2011 roku ostrożni klienci mieli średnio mniej niż 1 proc. swoich aplikacji w chmurze. W 2013 roku było to 4 proc. a w roku 2015  już 16 proc. Przewiduje się, że do 2018 roku odsetek ten sięgnie 30 proc. Klienci z tej kategorii zdecydowanie wolą rozwiązania oparte na chmurze prywatnej. Nie czekają jednak z migracją na atrakcyjne oferty od tradycyjnych dostawców – twierdzą autorzy raportu. Zamiast tego zaczynają sprawdzać, co jeszcze poza ofertą największych dostawców usług w chmurze jest dostępne na rynku i często przenoszą się do dostawców usług publicznych a także do mniejszych, nowych, do tej pory nawet nie znanych szerzej graczy.

Badanie przeprowadzone przez Bain & Company pokazuje, że tylko 10 proc. odbiorców kieruję się przy wyborze dostawcy ceną. Pozostali oczekują, żeby ich inwestycje w chmurze były obojętne kosztowo, ale za to zwracają uwagę na takie czynniki jak czas dostępności usług, elastyczność, skalowalność, łatwość użytkowania i bezpieczeństwo. W związku z tym, zdaniem ekspertów Bain & Company, dostawcy rozwiązań chmurowych powinni skupić się na trzech kluczowych aspektach swojej działalności: wybrać kilka węższych obszarów, na których chcą konkurować: wybrać te segmenty klientów, które odpowiadają ich potencjałowi; przeprowadzić audyt swoich ofert, strategii rynkowej i systemów pod kątem wymagań wynikających z kolejnego etapu rozwoju chmury. Zwyciężą ci, którzy dostatecznie wcześnie zauważą nowe trendy i maksymalnie efektywnie dostosują do nich swoje oferty i modele biznesowe.