Według raportu Orange Insights, zrealizowanego przez ICAN Research, prawie połowa (47 proc.) dużych firm, liczących ponad 250 pracowników, wykorzystuje outsourcing w informatyzacji. Niemal tyle samo (45 proc.) uważa, że wzmacnia on efektywność biznesu.

Dla ponad połowy badanych (60 proc.) największą zaletą outsourcingu IT jest możliwość redukcji kosztów. Niewiele mniej istotny jest dostęp do wysokiej klasy specjalistów (56 proc.). Jako trzecią najważniejszą zaletę co drugi respondent wymienia możliwość rozwoju zasobów informatycznych bez inwestycji (50 proc.).

Jeżeli chodzi o wady outsourcingu IT, to najczęściej wymieniano (37 proc.) koszt tego rozwiązania. Prawie co trzecia badana firma narzeka na ograniczenia w elastyczności zarządzania IT (27 proc.). Niemal co czwarta (24 proc.) uważa, że outsourcing IT powoduje pojawienie się niekontrolowanych kosztów.

W ramach outsourcingu IT duże firmy zlecają zazwyczaj wdrożenia i utrzymanie systemów (85 proc.). Następny w kolejności jest rozwój systemów informatycznych (69 proc.) oraz serwis sprzętu (46 proc.).

Co do usług, z których w przyszłości respondenci zamierzają korzystać w modelu outsourcingu, wskazywano przede wszystkim rozwijanie systemów informatycznych (31 proc.). Niewiele mniej respondentów, bo 29 proc., zamierza inwestować w konsulting w zakresie wykorzystania IT w biznesie, a 28 proc. planuje wdrażanie i utrzymanie systemów.

Outsourcing chmury obliczeniowej to obecnie margines rynku (korzysta z niego 6 proc. badanych), ale w najbliższej przyszłości powinien być znacznie częściej spotykany – 24 proc. planuje zamawianie tego rodzaju usług. Oznacza to, że wzrost popularności cloud computingu będzie jednym z najważniejszych trendów w outsourcingu IT w najbliższych latach.

Zdecydowana większość dużych przedsiębiorstw (89 proc.) preferuje usługi wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Jedynie 17 proc. z nich współpracuje z niezależnymi konsultantami bądź informatykami. Tylko 11 proc. badanych korzysta z outsourcingu wewnętrznego.