Outsourcing serwerów to przyszłość
Z outsourcingu serwerów w Polsce korzysta stosunkowo niewiele małych i średnich firm, więc ten rynek ma potencjał – mówi Maciej Kasperczyk z PMR. Są jednak bariery hamujące rozwój.
Według przeprowadzonego przez PMR na zlecenie GTS badania „Serwer w firmie 2013. Własne serwery a outsourcing usług centrum danych w sektorze MŚP” 94 proc. przedsiębiorstw miało własny serwer, ale ponad połowa organizacji wykupuje zewnętrzne usługi hostingu, a 15 proc. korzysta z kolokacji i wirtualnych serwerów. Badanie pokazuje podejście małych (10-49 pracowników) i średnich (50 – 249) przedsiębiorców do outsourcingu usług serwerowych. Przeprowadzono je na próbie 400 organizacji (w tym 160 małych), które deklarują obrót na poziomie co najmniej 1 mln zł i zatrudniają co najmniej 15 pracowników wykorzystujących komputery w pracy biurowej. W większości respondentami byli ludzie odpowiedzialni za IT.
– 54 proc. specjalistów IT w badanych firmach uważa, że rozwiązania serwerowe zwiększają konkurencyjność firm na rynku, jednocześnie 48 proc. widzi pozytywny wpływ takich rozwiązań na rozwój firmy. Jednak wiele firm nadal obawia się korzystania z outsourcingu i własna infrastruktura IT stanowi w ich przypadku wciąż podstawowe rozwiązanie – mówi Marcin Rzepka, Kierownik Działu Badań PMR.
Na razie tylko 7 proc. respondentów chce przenieść infrastrukturę IT do centrów danych, ale fachowcy z PMR i GTS na konferencji prezentującej raport podkreślali, że preferencje użytkowników w małych i średnich firmach będą zmieniać się w kierunku outsourcingu, ponieważ taki jest trend i doświadczenie z innych rynków. Trudno przypuszczać, aby pod tym względem Polska stała się wyjątkiem. Wskazywano m.in., że rosną koszty informatyki w przedsiębiorstwach, bo usługi kompetentnych specjalistów są coraz droższe (w ponad połowie badanych małych firm – 57 proc. – w dziale IT pracuje jedna osoba. W średnich jest podobnie – 49 proc.).
Co jest ważne dla firm
Przede wszystkim stwierdzono, że dla MŚP najważniejsze jest (98 proc. badanych) bezpieczeństwo danych, rozumiane na 3 sposoby – ochrona dostępu do informacji na serwerze, gwarancja, że te dane nie przepadną oraz gwarancja bezproblemowego korzystania z zasobów. Liczy się także szybki fizyczny dostęp do infrastruktury – 90 proc., oraz przewidywalność kosztów – 70 proc. Kolejne miejsce na liście priorytetów zajmuje dostęp do infrastruktury IT spoza przedsiębiorstwa – 68 proc. Mniej niż połowę interesuje możliwość zmiennego obciążenia mocy serwerów (48 proc.).
Dlaczego zatem mali i średni przedsiębiorcy nie korzystają z zewnętrznych rozwiązań? Prawie połowa – 47 proc. – uważa, że nie ma takiej potrzeby, bo np. posiada wystarczające kompetencje do samodzielnej obsługi, a własny sprzęt spełnia ich potrzeby. Jedna czwarta (24 proc.) jest przekonana o niższym bezpieczeństwie zewnętrznych rozwiązań. Wskazywano także na wyższe koszty. Kluczowe znaczenie dla podejmowanych decyzji w sprawie outsourcingu ma znów bezpieczeństwo danych – 48 proc. badanych uważa – że dane w firmowych zasobach są lepiej zabezpieczone niż u dostawcy usług. Ponadto respondenci są przekonani, że własne serwery gwarantują lepszą jakość i ciągłość pracy, co jednak nie jest do końca zgodne z danymi o zasobach – 60 proc. firm informowało, że ma serwerownię, wyposażoną w odpowiednie systemy zabezpieczeń.
Ponadto z badania wynika, że MŚP nie zlecają outsourcingu ze względu m.in. na niski poziomi wiedzy dotyczących takich rozwiązań, niewłaściwego liczenia kosztów (nie wszyscy zdają sobie sprawę, że w ostatecznym rachunku kosztów TCO zewnętrzne usługi mogą okazać się tańsze) i przekonania o lepszym bezpieczeństwie własnych systemów. Barierą jest także niska przepustowość łączy internetowych. – Jest lęk przed skorzystaniem z czegoś nowego – zauważa Maciej Kasperczyk z PMR. Potwierdza to fakt, że więcej pozytywnych opinii na temat outsourcingu przekazują firmy, które już z niego korzystają. Nie bez znaczenia jest także czynnik ludzki – opinia i pozycja informatyka w organizacji. – Informatycy w firmie raczej nie będą przekonywać szefa do rozwiązań zewnętrznych, tylko utwierdzać go, że są niezbędni. – uważa Maciej Kasperczyk.
Korzyści z outsourcingu
Dlaczego przedsiębiorcy z MŚP decydują się na outsourcing zasobów serwerowych? Mogą ich przekonać przede wszystkim niższe koszty (32 proc. odpowiedzi). Ważnym argumentem jest dla firm także kompleksowość usług w centrach danych (28 proc.) i wyższa jakość tych usług (28 proc.). Niemal bez znaczenia jest natomiast skalowalność i elastyczność (2 proc.). W praktyce, jak stwierdzono, często bywa tak, że do zmian przekonują decydentów w firmach dopiero jakieś problemy z funkcjonowaniem infrastruktury IT.
Wśród deklarowanych korzyści z outsourcingu na topie była wyższa jakość usług (bezawaryjność, wydajność, szybkość serwera) – 35 proc. i obniżenie kosztów – 29 proc., a także zmniejszenie nakładów czasu i pracy na obsługę serwera – 22 proc. To zwiększa konkurencyjność przedsiębiorcy.
Najczęściej ousoursowaną usługą jest zawieszenie na zewnętrznym serwerze strony WWW (68 proc.) lub poczty elektronicznej (58 proc.).
Raport jest dostępny na stronie www.serwer2013.pl.
Podobne aktualności
Koncerny chmurowe nakręcą popyt na serwery AI
Średni czas dostaw wynoszący 40 tygodni skróci się o połowę w II kw. 2024 r.
Ożywienie na rynku komponentów serwerowych w 2024 roku
Sztuczna inteligencja uratowała sprzedaż przed spadkami w 2023 r. Nadchodzi ożywienie i wzrost cen.
Obniżka prognozy dla serwerów telekomunikacyjnych
Przejście urządzeń telekomunikacyjnych na architektury serwerowe jest wciąż na wczesnym etapie. Jednak segment urządzeń brzegowych będzie rósł aż 38 proc. rocznie.