Według przeprowadzonego przez PMR na zlecenie GTS badania „Serwer w firmie 2013. Własne serwery a outsourcing usług centrum danych w sektorze MŚP” 94 proc. przedsiębiorstw miało własny serwer, ale ponad połowa organizacji wykupuje zewnętrzne usługi hostingu, a 15 proc. korzysta z kolokacji i wirtualnych serwerów. Badanie pokazuje podejście małych (10-49 pracowników) i średnich (50 – 249) przedsiębiorców do outsourcingu usług serwerowych. Przeprowadzono je na próbie 400 organizacji (w tym 160 małych), które deklarują obrót na poziomie co najmniej 1 mln zł i  zatrudniają co najmniej 15 pracowników wykorzystujących komputery w pracy biurowej. W większości respondentami byli ludzie odpowiedzialni za IT.

– 54 proc. specjalistów IT w badanych firmach uważa, że rozwiązania serwerowe zwiększają konkurencyjność firm na rynku, jednocześnie 48 proc. widzi pozytywny wpływ takich rozwiązań na rozwój firmy. Jednak wiele firm nadal obawia się korzystania z outsourcingu i własna infrastruktura IT stanowi w ich przypadku wciąż podstawowe rozwiązanie – mówi Marcin Rzepka, Kierownik Działu Badań PMR.

Na razie tylko 7 proc. respondentów chce przenieść infrastrukturę IT do centrów danych, ale fachowcy z PMR i GTS na konferencji prezentującej raport podkreślali, że preferencje użytkowników w małych i średnich firmach będą zmieniać się w kierunku outsourcingu, ponieważ taki jest trend i doświadczenie z innych rynków. Trudno przypuszczać, aby pod tym względem Polska stała się wyjątkiem. Wskazywano m.in., że rosną koszty informatyki w przedsiębiorstwach, bo usługi kompetentnych specjalistów są coraz droższe (w ponad połowie badanych małych firm – 57 proc. – w dziale IT pracuje jedna osoba. W średnich jest podobnie – 49 proc.).

Co jest ważne dla firm

Przede wszystkim stwierdzono, że dla MŚP najważniejsze jest (98 proc. badanych) bezpieczeństwo danych, rozumiane na 3 sposoby – ochrona dostępu do informacji na serwerze, gwarancja, że te dane nie przepadną oraz gwarancja bezproblemowego korzystania z zasobów. Liczy się także szybki fizyczny dostęp do infrastruktury – 90 proc., oraz przewidywalność kosztów – 70 proc. Kolejne miejsce na liście priorytetów zajmuje dostęp do infrastruktury IT spoza przedsiębiorstwa – 68 proc. Mniej niż połowę interesuje możliwość zmiennego obciążenia mocy serwerów (48 proc.).

Dlaczego zatem mali i średni przedsiębiorcy nie korzystają z zewnętrznych rozwiązań? Prawie połowa – 47 proc. – uważa, że nie ma takiej potrzeby, bo np. posiada wystarczające kompetencje do samodzielnej obsługi, a własny sprzęt spełnia ich potrzeby. Jedna czwarta (24 proc.) jest przekonana o niższym bezpieczeństwie zewnętrznych rozwiązań. Wskazywano także na wyższe koszty. Kluczowe znaczenie dla podejmowanych decyzji w sprawie outsourcingu ma znów bezpieczeństwo danych – 48 proc. badanych uważa – że dane w firmowych zasobach są lepiej zabezpieczone niż u dostawcy usług. Ponadto respondenci są przekonani, że własne serwery gwarantują lepszą jakość i ciągłość pracy, co jednak nie jest do końca zgodne z danymi o zasobach – 60 proc. firm informowało, że ma serwerownię, wyposażoną w odpowiednie systemy zabezpieczeń.

Ponadto z badania wynika, że MŚP nie zlecają outsourcingu ze względu m.in. na niski poziomi wiedzy dotyczących takich rozwiązań, niewłaściwego liczenia kosztów (nie wszyscy zdają sobie sprawę, że w ostatecznym rachunku kosztów TCO zewnętrzne usługi mogą okazać się tańsze) i przekonania o lepszym bezpieczeństwie własnych systemów. Barierą jest także niska przepustowość łączy internetowych. – Jest lęk przed skorzystaniem z czegoś nowego – zauważa Maciej Kasperczyk z PMR. Potwierdza to fakt, że więcej pozytywnych opinii na temat outsourcingu przekazują firmy, które już z niego korzystają. Nie bez znaczenia jest także czynnik ludzki – opinia i pozycja informatyka w organizacji. – Informatycy w firmie raczej nie będą przekonywać szefa do rozwiązań zewnętrznych, tylko utwierdzać go, że są niezbędni. – uważa Maciej Kasperczyk.

Korzyści z outsourcingu

Dlaczego przedsiębiorcy z MŚP decydują się na outsourcing zasobów serwerowych? Mogą ich przekonać przede wszystkim niższe koszty (32 proc. odpowiedzi). Ważnym argumentem jest dla firm także kompleksowość usług w centrach danych (28 proc.) i wyższa jakość tych usług (28 proc.). Niemal bez znaczenia jest natomiast skalowalność i elastyczność (2 proc.). W praktyce, jak stwierdzono, często bywa tak, że do zmian przekonują decydentów w firmach dopiero jakieś problemy z funkcjonowaniem infrastruktury IT.

Wśród deklarowanych korzyści z outsourcingu na topie była wyższa jakość usług (bezawaryjność, wydajność, szybkość serwera) – 35 proc. i obniżenie kosztów – 29 proc., a także zmniejszenie nakładów czasu i pracy na obsługę serwera – 22 proc. To zwiększa konkurencyjność przedsiębiorcy.

Najczęściej ousoursowaną usługą jest zawieszenie na zewnętrznym serwerze strony WWW (68 proc.) lub poczty elektronicznej (58 proc.).

Raport jest dostępny na stronie www.serwer2013.pl.