Nowy sprzęt Panasonic’a, który uzupełnia linię wytrzymałych urządzeń, to 5-calowy tablet w dwóch wersjach – FZ-E1 oraz FZ-X1 (pierwszy z Windows Embedded 8.1, drugi z Androidem). Oba to modele fully rugged. E1 będzie dostępny od listopada br., zaś X1 już jest w sprzedaży. Oznacza to według przedstawicieli firmy, że od teraz rodzina Toughpadów jest kompletna – są w niej 5, 7, 10-13 oraz 20-calowe urządzenia. Produkty z tej grupy są zaliczane do jednego z najważniejszych filarów biznesu Panasonic’a, który, jak zaznaczano, kieruje swoją ofertę obecnie głównie do klientów biznesowych, z uwagi słaby popyt w segmencie konsumenckim.
AVC Network Company, która dostarcza rozwiązania biznesowe, w tym systemy oparte na „pancernych” urządzeniach, generuje 24 proc. obrotów korporacji (innym dużym biznesem firmy są m.in. produkty dla przemysłu samochodowego).

Jakie branże będą kupować

Urządzenie w wersjach E1 oraz X1 jest przeznaczone m.in. dla firm transportowych, logistyki, handlu, administracji, czyli tych, gdzie popyt na systemy rugged – według Panasonic’a – jest największy. Otóż z danych zaprezentowanych przez producenta wynika, że rozwiązania oparte na urządzeniach rugged w krajach EMEA kupują przede wszystkim klienci z firm transportowych (31 proc.) i produkcyjnych (22 proc.). Numerem 3 jest handel.

– Strategia sprzedaży jest podobna jak w innych Toughpadach. Współpracujemy z partnerami –
zaznaczył Mark Thorne.

Preferencje klientów według Panasonica’a
Jak przekonywał szef biznesu komputerowego Panasonic’a w Europie, nowy 5-calowy model łączy zalety urządzeń konsumenckich i biznesowych, jednocześnie redukując ich ograniczenia. Chodzi konkretnie o 3 rodzaje sprzętu: handheldy oraz konsumenckie smartfony i tablety. Zdaniem menedżera koncepcja E1 oraz X1 jest odpowiedzią na opinie klientów. Otóż według nich ograniczeniem handheldów jest np. za mały ekran, za słaby CPU, z kolei smartfony  konsumenckie nie są dostosowane do zadań biznesowych i odporne na uszkodzenia, zaś tablety – według opinii klientów, jak twierdzi Panasonic – są za duże, by nosić je w kieszeni. Producent postanowił więc w jednym urządzeniu połączyć zalety tabletu – długi czas na baterii, odporność handhelda oraz wydajny CPU i wysoką jakość głosu jak z dobrego smartfona.

Ponadto urządzenie zostało zaprojektowane tak, aby użytkownicy mogli je zmodyfikować, co również, jak przekonuje Panasonic, jest istotne dla klientów w fimach. Można np. dołączyć do nowego Toughpada czytnik kodów kreskowych albo smart card. Czytnik kodów rozpoznaje 42 typy kodów 1D i 2D.

Oba modele wyposażono w procesory Qualcomm. Cechuje je klasa odporności IP68. Wytrzymują upadek z wysokości 3 m i zanurzenie w wodzie na 1,5 m przez 30 minut, mogą pracować w temperaturze od -20 do +60 st. Jasność ekranu wynosi 500 cd/m kw. Ekran dotykowy można obsługiwać także w rękawiczkach. Podczas deszczu czujnik potrafi odróżnić nacisk palców od padających kropli, co zapobiega przypadkowemu uruchomieniu funkcji dotykowych.

Współczynnik odbicia światła wynosi 6,5 proc. Sprzęt ma także moduł GPS o dokładności 2-4 m.
Transmisja audio cechuje głośność 80-90 dBa z funkcją wyciszenia szumów. Z tyłu znajduje się główna kamera o rozdzielczości 8 Mpix. Bateria o pojemności 6200 mAh jest wymienialna w trybie hot swap. Według producenta wystarcza na 23 godz. rozmów.

Nie tylko sprzęt generuje dochód
We współpracy z partnerami Panasonic rozwija oprogramowanie, które pozwala wykorzystać nowe Toughpady do konkretnych zastosowań, zgodnych z potrzebami klientów, np. w transporcie. Partnerzy mogą zarabiać także na rozmaitych akcesoriach przygotowanych do nowych urządzeń, przeznaczonych zarówno do pracy w biurze i w terenie (paski, podstawki, zewnętrzne czytniki kodów itd).

Goran Mitaic, Senior Channel Executive w Microsofcie, zauważył, że w przypadku urządzeń dla biznesu preferencje klientów są dwojakiego rodzaju: menedżerowie chcą mieć sprzęt do różnych celów, który można wykorzystać w rozmaitych miejscach i warunkach, zaś decydenci od IT zwracają uwagę na bezpieczeństwo, łatwość wdrożenia i ograniczenie kosztów.