…przeżytek i chce digitalizować niektóre procesy w firmie podwyższając tym samym swoją produktywność. Osiem na dziesięć firm planuje taką zmianę już w 2017 roku. Przedsiębiorstwom zależy na odejściu od dotychczasowego „analogowego” sposobu wystawiania faktur, publikowania wyników finansowych, wypełniania formularzy prawnych i HR. Tak wynika z badania, które przeprowadził Coleman Parkes dla Xeroxa na ponad tysiącu firm w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.  

Aż 46 proc. respondentów  Xeroxa przyznaje, że angażowanie się w procesy wymagające użycia papieru zabiera znaczącą część ich czasu, a 60 proc. uważa, że owa czasochłonność wpływa na ich ostateczne zyski. Procesy, w których wykorzystywany jest papier w największej skali, występują w segmencie MŚP w Niemczech (51 proc.) i Stanach Zjednoczonych (50 proc.). Kolejne miejsca przypadły Wielkiej Brytanii i Francji (43 i 37 proc.).

Większość reprezentantów MŚP, przymierzając się do digitalizacji obszarów dotychczas związanych z drukiem, zwróci się o poradę do ekspertów. 47 proc. z nich uda się do resellera sprzętu biurowego, jeden na czterech respondentów skonsultuje się z firmą IT, a 37 proc. zasięgnie porady samego producenta sprzętu.  

Z kolei 28 proc. przedstawicieli badanych MŚP ocenia iż realizacja digitalizowania procesów związanych z drukiem jest u nich zaawansowana. Na pierwszym miejscu w tym zestawieniu plasuje się Francja (33 proc. pozytywnie oceniających stopień zaawansowania). O opóźnieniach w tej dziedzinie mówią amerykańskie małe i średnie firmy – 41 proc. respondentów z USA przyznało, że dopiero podjęło jakieś kroki. 12 proc. wszystkich firm z sektora MŚP wdroży zmiany za rok lub trzy lata. 

Zauważono też, że sektor MŚP, skupiając się na automatyzacji, digitalizacji i podnoszeniu produktywności, koncentruje się na następujących zagadnieniach:

usługach zarządzania drukiem (Managed Print Services): 42 proc. spośród ankietowanych firm posiada w tej chwili umowę MPS, natomiast 40 proc.  planuje ją podpisać w ciągu kolejnego roku. 66 proc. wydaje miesięcznie ponad 1000 dolarów na działania związane z drukowaniem.

mobilności: 23 proc. uważa, że do końca 2017 roku ich urządzenia przenośne zostaną całkowicie zintegrowane z procesami przepływu pracy. Dziś 66 proc. firm sektora MŚP wdraża mobilne drukowanie, żeby ułatwić pracownikom zdalne wykonywanie obowiązków (np. w czasie wyjazdów służbowych), podczas gdy 27 proc. planuje taki ruch w następnym roku. 

bezpieczeństwa: dla sektora MŚP coraz ważniejsza staje się ochrona kluczowych danych biznesowych, a także danych zgromadzonych po prostu w wyniku funkcjonowania firmy. W efekcie 56 proc. badanych przedsiębiorstw wyposaża swoje biura w drukarki lub urządzenia wielofunkcyjne z funkcjami zabezpieczającymi.