PC: gdzie sprzedaż rośnie, a gdzie spada
Są segmenty i kategorie urządzeń, w których popyt zwiększa się. Niektórzy producenci wyraźnie poprawili wynik w porównaniu z ub.r.
Rynek PC w regionie EMEA okazuje się stabilny – w III kw. br. dostawy sprzętu były nieznacznie wyższe niż w analogicznym okresie ub.r. (+0,5 proc.) i wyniosły 18,1 mln szt. W krajach CEE wyniki były lepsze od oczekiwań – wzrost osiągnął 7,1 proc. rok do roku, ale głównie dzięki silnemu popytowi w Rosji.
Popyt jest związany głównie z wymianą urządzeń w przedsiębiorstwach na sprzęt z Windows 10. W sektorze biznesowym w regionie EMEA sprzedaż PC wzrosła o 4,9 proc., podczas gdy konsumenci niezmiennie kupują coraz mniej (-4,1 proc.) – zarówno laptopów, jak i desktopów.
Po raz pierwszy w tym roku odnotowano spadek sprzedaży komputerów stacjonarnych (-2,4 proc. r/r), ale firmy nadal zamawiały więcej takich urządzeń niż w ub.r. Dostawy notebooków na całym rynku były natomiast nieco wyższe niż rok temu (+ 1,4 proc.), również dzięki zapotrzebowaniu ze strony biznesu.
W Europie Zachodniej odnotowano ogólny wzrost sprzedaży PC w III kw. br. o 2 proc. r/r, przy czym nadal silny jest sektor komercyjny (+8,3 proc.), a popyt konsumentów słabnie (-5,5 proc.).
Na zachodzie kontynentu firmy zamawiają głównie komputery ze średniej półki. Konsumenci natomiast coraz bardziej gustują w mobilnych, cienkich i lekkich urządzeniach, jak ultracienkie laptopy oraz modele 2 w 1. Sprzedaż takich urządzeń rośnie, jak również gamingowych PC.
Konsolidacja rynku postępuje
Wśród producentów liderem rynku PC w regionie EMEA jest HP, podczas gdy globalnie Lenovo zajmuje pozycję nr 1. Chiński producent wzmocniony w br. biznesem komputerowym Fujitsu zmniejszył jednak dystans do amerykańskiej marki – zwłaszcza dzięki dobrym wynikom sprzedaży notebooków w sektorze komercyjnym.
Dwucyfrową poprawę pokazał Dell, dzięki większej sprzedaży zarówno do firm, jak i w sektorze konsumenckim.
Także Acer osiągnął solidny wynik na topniejącym rynku użytkowników domowych, a do tego wyraźną poprawę w sektorze B2B.
Apple mimo spadku sprzedaży wyprzedził Asusa. Pozycja tajwańskiej marki w regionie EMEA nadal słabnie.
Kurczy się przestrzeń na rynku dla mniejszych producentów. Wielka piątka ma już blisko 80 proc. udziału w sprzedaży komputerów w krajach EMEA.
Najwięksi dostawcy komputerów w regionie EMEA w III kw. 2018 r. (dane wstępne)
Producent | Dostawy PC w III kw. 2018 r. (mln szt.) | Udział w rynku w III kw. 2018 r. | Wzrost rok do roku |
HP | 4,947 | 27,40% | 2,30% |
Lenovo (wraz z Fujitsu) | 4,314 | 23,90% | 4,70% |
Dell | 2,351 | 13,00% | 13,40% |
Acer | 1,625 | 9,00% | 9,80% |
Apple | 1,325 | 7,30% | -7,30% |
Inni | 3,518 | 19,50% | -13,30% |
Razem | 18,081 | 100,00% | 0,50% |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.
Rok 2024 dobrze rozpoczął się na rynku PC
"W nadchodzących kwartałach rynek będzie rósł w siłę" - taką dobrą wiadomość dla branży ma analityk.