Ultracienkie laptopy, 2 w 1 z odłączaną klawiaturą oraz modele konwertowalne będą cieszyć się rosnącą popularnością na rynku komputerów w najbliższych latach – prognozuje IDC. Według prognozy dla zachodniej Europy w przypadku tych trzech kategorii urządzeń średnia roczna stopa wzrostu sprzedaży (CAGR) w latach 2017 – 2022 wyniesie 7,4 proc., 11,7 proc. oraz 11,1 proc.

Oprócz nich tylko komputery AiO powinny zanotować minimalny wzrost (0,7 proc.). W przypadku tradycyjnych desktopów i notebooków spodziewane są spadki (-5,7 proc. oraz -15,1 proc.). Czyli zwykłe laptopy będą sprzedawać się wyraźnie gorzej niż komputery biurkowe. Przebiją pod tym względem nawet klasyczne tablety (-3,5 proc.).

Spośród wskazanych trzech hitów sprzedażowych w kategorii PC ilościowo największy udział będą miały ultracienkie laptopy, osiągając 21,5 proc. w zachodnioeuropejskim rynku urządzeń komputerowych (PC plus tablety) w 2022 r. wobec 14 proc. w 2017 r.

Urządzenia 2 w 1 z odłączaną klawiaturą będą miały odpowiednio 16,6 proc. oraz 8,8 proc., a konwertowalne notebooki odpowiednio 6,3 proc. oraz 3,5 proc.

Popularność tego typu sprzętu będzie związana z zainteresowaniem klientów elastycznością i mobilnością urządzeń. Znaczenie będą miały dla nich również estetyczny design, atrakcyjne ceny również przełożą się na wzrost sprzedaży.

Na przeciwnym biegunie rynku można spodziewać się coraz większej sprzedaży komputerów gamingowych, które z niszy przejdą do głównego nurtu urządzeń PC.

Sprzedaż urządzeń komputerowych na zachodzie Europy będzie nieznacznie spadać w najbliższych latach, ale spodziewany jest większy popyt w sektorze biznesowym niż konsumenckim, ze względu na wymianę urządzeń i zapotrzebowaniem na większą moc obliczeniową, mobilność i generalnie sprzęt mniejszych rozmiarów. Preferowane mają być ultracienkie oraz konwertowalne modele. Popyt ze strony firm i organizacji złagodzi także spadek sprzedaży desktopów.