W styczniu i lutym br.  sprzedaż komputerów na polskim rynku spadła o 15,3 proc. – według danych z panela dystrybucyjnego Contextu. Dane obejmują laptopy, desktopy i stacje robocze.

Dołek na polskim rynku okazał się głębszy niż w krajach zachodniej Europy, gdzie średni spadek sprzedaży w dystrybucji w tym okresie wyniósł 4 proc. Według Contextu jest to związane ze słabym popytem konsumenckim oraz niższą sprzedażą desktopów w firmach. Natomiast zapotrzebowanie na notebooki biznesowe wzrosło.

W przypadku notebooków przeznaczonych na rynek konsumencki spadek wyniósł 3 proc., a desktopów 14 proc.

Sprzedaż biznesowych komputerów również zmniejszyła się – o 3 proc., do czego przyczyniło się przede wszystkim niższe zainteresowanie desktopami (-13 proc.), choć niektóre produkty, jak mini PC, były kupowane częściej niż rok temu. Firmy i jednostki publiczne na zachodzie Europy zamówiły jednak więcej notebooków niż rok wcześniej (+3 proc.). Sprzedaż przenośnych maszyn biznesowych rośnie od kilku kwartałów na zachodzie Europy, głównie dzięki popytowi na urządzenia high-endowe oraz migracji firm na sprzęt z Windows 10.

W sektorze biznesowym przeważa już sprzedaż maszyn z Windows 10. W dniu 10 lutego br. komputery z Windows 10 Pro miały 62 proc. udziału w sprzedaży PC klientom komercyjnym w zachodniej Europie, podczas gdy w styczniu br. ten odsetek wyniósł 57 proc., a w grudniu 2016 r. – 48 proc.

 

Wzrost sprzedaży komputerów (rok do roku) w wybranych krajach w okresie styczeń – luty 2017 r.*
 
Polska  -15,3 proc.
Niemcy  3,8 proc.
Wielka Brytania  -10,9 proc.
Włochy  -13,0 proc.
Francja  -1,9 proc.
Hiszpania  -6,1 proc.
Holandia  -5,0 proc.
Szwajcaria  2,0 proc.
Szwecja  -3,6 proc.
Austria  -3,9 proc.

*Dane z panela dystrybucyjnego Contextu.