W I poł. 2019 r. sprzedaż na światowym rynku komputerów nieznacznie zmniejszyła się wobec analogicznego okresu ub.r. (-1,5 proc. do 23,2 mld euro), jednak głównie z powodu desktopów (w tym AIO), które odnotowały spadek o 10 proc. Obroty na przenośnych PC wzrosły o 1 proc., osiągając prawie 18 mld euro. Takie są ustalenia GfK opublikowane na targach IFA 2019 w Berlinie.

Według raportu na rynku nadal odczuwalne są skutki problemów z zaopatrzeniem w procesory. W rezultacie popyt na notebooki spadł o 5 proc. w ujęciu ilościowym I poł. br., co przekłada się na 27,5 mln sprzedanych urządzeń. W Europie zachodniej dołek był 6-procentowy.

Jednak ze względu na znaczenie wydajności dla konsumentów i rosnące zainteresowanie urządzeniami wyższej klasy, zwiększyła się średnia cena sprzedaży, więc ujęciu wartościowym nastąpił wzrost.


Komputer pozostaje niezastąpiony

„Być może komputer przegrał bitwę o najbardziej osobiste urządzenie, ale jeśli chodzi o wydajność i produktywność, nadal jest niezastąpiony. To wyjaśnia, dlaczego popyt na PC jest związany z takimi zastosowaniami jak gry i rozrywka, edukacja, praca i działania kreatywne. Oprócz wydajności konsumenci chcą od komputera tak atrakcyjnego i eleganckiego wyglądu, jakiego oczekują od swojego smartfona. Wtedy z satysfakcją sięgają po produkty premium." - komentuje Pavlin Lazarov, ekspert GfK.

W przypadku desktopów spadek wyniósł wartościowo 11 proc., a AIO - o 7 proc. W sumie oznacza to 5,3 mld euro obrotów w I poł br. Głównie Chiny wraz z Europą Środkową przyczyniły się do dwucyfrowego spadku liczby sprzedanych modeli stacjonarnych.

Po kilku trudnych latach tablety multimedialne (z mobilnym systemem operacyjnym) w I poł. 2019 r. osiągnęły wzrost wartości sprzedaży o 3 proc. W większej skali rosła sprzedaż dużych modeli, o przekątnej ponad 9 cali (+12 proc.).


Gracze poprawiają marże sprzedawców

Po ogromnym wzroście rynek gamingowy wszedł w fazę dojrzałą. Sprzedaż sprzętu gamingowego w I poł. 2019 r. była wyższa o 16 proc. rok do roku, osiągając ponad 5,4 mld euro obrotów (z wyłączeniem Ameryki Północnej).

Po wielu kwartałach dwucyfrowego wzrostu popyt na gamingowe komputery stacjonarne zmniejszył się (-4 proc.), głównie z powodu spadku w Chinach, a także spowolnienia w regionie EMEA.

Notebooki dla graczy kontynuowały pozytywny trend (+13 proc., 3,1 mld euro), ale w regionie EMEA poprawa była minimalna (+1 proc.).

Monitory najszybciej zyskiwały na popularności wśród urządzeń gamingowych, ze wzrostem o 42 proc. r/r w I poł. 2019 r. i obrotami sięgającymi 1 mld euro. Cena takich wyświetlaczy jest średnio 1,6 raza wyższa niż modeli nie przeznaczonych do grania. W przypadku desktopów ten stosunek wynosi 2,4. Według GfK te dane pokazują znaczenie segmentu gamingu w generowaniu marż w branży i sprzedaży detalicznej.

Akcesoria dla graczy (jak mysz, klawiatura, słuchawki) odnotowały jednocyfrowy wzrost.