Rynek SaaS rośnie w tempie prawie 30 proc. rocznie - według danych Synergy Research. W I kw. br. wygenerował globalnie ponad 23 mld dol. przychodów i jest już wart 100 mld dol. (run-rate).

Według danych za I kw. br., liderem jest Microsoft z 17 proc. udziałem. Nadal umacnia swoją pozycję, głównie dzięki dominacji w segmencie oprogramowania do współpracy. Za nim plasuje się Salesforce (dominujący w CRM), a dalej są Adobe, SAP i Oracle. W sumie pięciu największych dostawców opanowało już nieco ponad połowę światowego rynku SaaS.

Kolejnych 10 graczy ma w sumie 26 proc. udziału. Wśród nich najszybsza ekspansja wyróżnia Google'a, ServiceNow i Workday. Warto zauważyć, że rynek SaaS jest zróżnicowany, poszczególni dostawcy mają zwykle swoje specjalizacje i nie zawsze konkurują ze sobą bezpośrednio.


SaaS wciąż dużo mniejszy niż on-premise. To dobrze

Mimo że dostawa oprogramowania w modelu usługowym jest oczkiem w głowie wielu producentów, którzy na różne sposoby przekonują partnerów i klientów do tej formuły, rynek SaaS dla przedsiębiorstw wciąż jest wyraźnie mniejszy niż tradycyjnego software'u. Stanowi ponad 20 proc. całkowitych wydatków na oprogramowanie firmowe. To jednak zdaniem analityków dobra wiadomość dla dostawców - ich zdaniem oznacza, że przez wiele lat można liczyć na duże wzrosty sprzedaży. Oprogramowanie jako usługa co najmniej do 2023 r. będzie większym rynkiem niż IaaS i PaaS. Synergy przewiduje dużą dynamikę we wszystkich segmentach SaaS i we wszystkich regionach.

 

Trzy grupy dostawców

Dostawcy SaaS dzielą się zasadniczo na trzy grupy: tradycyjni producenci oprogramowania dla przedsiębiorstw, nowi gracze, specjalizujący się w aplikacjach chmurowych oraz duzi dostawcy IT, którzy poszerzają swoją działalność na rynek software'u.

Ci pierwsi (jak Microsoft, SAP, Oracle, IBM) dominują, ponieważ mają ogromną bazę klientów on-premise, których starają się przenieść do chmury (jak również dysponują potężnymi środkami na taką operację). Dostawcy "born-in-the-cloud", specjalizujący się od razu w modelu SaaS, notują jednak zwykle szybsze wzrosty (należą do nich Workday, Zendesk, ServiceNow, Atlassian i Splunk). Do trzeciej grupy zaliczają się m.in. Google i Cisco, rosnący m.in. dzięki przejęciom.

Synergy przewiduje dalszą konsolidację rynku SaaS (przykładem jest przejęcie Tableau Software przez Salesforce), jednak jego zdaniem pozostanie jeszcze wiele możliwości dla nowych graczy.