"Polska to bardzo to rozwojowy rynek, z dużym potencjałem i wielkimi możliwościami." – przekonuje dla crn.pl Paul Clark, wiceprezes i dyrektor zarządzający firmy Plantronics w regionie Europy i Afryki. Zapowiada inwestycje w naszym kraju. Plantronics planuje wprowadzenie programu partnerskiego, w tym rejestrację transakcji. Celem tych działań jest przed wszystkim zwiększenie korzyści dla aktualnych partnerów producenta i ich lepsze wsparcie (np. w zakresie doradztwa). Dyrektor wskazuje, że najważniejsze jest wniesienie do polskiego oddziału kompetencji związanych ze współpracą z partnerami, które firma posiada dzięki działalności na innych rynkach. Zapewnia, że producent sprzedaje wyłącznie poprzez dystrybutorów i resellerów.

"Obecnie nie planujemy zwiększenia liczby partnerów w Polsce. Chcemy skoncentrować się na firmach, z którymi już współpracujemy i pomóc im w rozwoju biznesu" – wyjaśnia Paul Clark. Nie ma także planu zwiększenia liczby dystrybutorów. Zapewnia, że firma rozwija się na lokalnym rynku, jednak Plantronics nie podaje wyników sprzedaży dla poszczególnych krajów. 

Szef Plantronica w Europie i Afryce pytany o to, na jakich rynkach firma skoncentruje się w Polsce, zaznaczył, że możliwości ekspansji są praktycznie w każdym segmencie, zarówno w retailu, jak i segmencie B2B. 

Wśród najważniejszych obszarów wymienił rozwiązania dla contact center, które należą do kluczowych biznesów Plantronicsa na świecie. "W Polsce współpracujemy już z dużymi bankami i dużymi centrami obsługi klientów" – poinformował menedżer. 

Największy wzrost sprzedaży w segmencie B2B w ostatnich 2-3 latach firma odnotowuje natomiast w obszarze rozwiązań do zintegrowanej komunikacji (UC). Menedżer przewiduje dalszy wyraźny wzrost zapotrzebowania na tego typu systemy także na polskim rynku.

Co do segmentu konsumenckiego wskazał słuchawki Bluetooth do telefonów komórkowych jako rosnący sektor. Jego zdaniem potencjał wzrostu w Polsce ma również kategoria produktów fitness, czyli np. słuchawki dostosowane do słuchania muzyki podczas treningu, biegu. Ponadto na sprzęt audio służący do rozrywki (odtwarzanie muzyki, filmów) czy edukacji, jak słuchawki bezprzewodowe, stereo, generujące dźwięk wysokiej jakości, powinno rosnąć zapotrzebowanie.

Paul Clark widzi także duże możliwości rozwoju w segmencie gamingowym. "Zwłaszcza sprzęt do konsol dobrze się sprzedaje" – informuje menedżer.

Podkreśla, że sprzedaż profesjonalnych rozwiązań audio to dobry biznes dla partnerów, ponieważ jest to rosnący dynamicznie rynek, który ma duży potencjał. W ocenie menedżera z takich systemów korzysta ok. 10 proc. przedsiębiorstw. Przekonywał również, że sprzedaż i wdrożenia generują wysokie marże dla resellerów i integratorów. Co istotne, sprzedaż takich systemów jak UC jest według niego często wstępem do rozmów z klientami na temat poszerzenia zakresu rozwiązań. Pozwala partnerom wykorzystać wiedzę i umiejętności doradcze. "Trzeba pytać klienta, czego potrzebuje i co chce osiągnąć" – radził menedżer.

Omawiając trendy na rynku wskazywał także, że klienci oczekują lepszej jakości i większej swobody, czyli rozwiązań bezprzewodowych oraz systemów audio, które pozwalają korzystać z różnych urządzeń i są kompatybilne z rozwiązaniami rozmaitych producentów. Klienci zwracają ponadto uwagę na możliwość korzystania ze sprzętu w hałaśliwym otoczeniu.