Pliki cookies – ważne zmiany dla e-sklepów
Od 22 marca obowiązuje nowe prawo odnoszące się do prywatności w internecie. Najwięcej zmian dotyczy plików cookies. Kto ich nie wprowadzi, naraża się na kary.
Zgodnie z nowymi przepisami wprowadzono obowiązek informowania użytkowników o wykorzystaniu tzw. ciasteczek przez serwis internetowy. Musi on sprecyzować, jak i w jakim celu przetwarza pozyskane dane. Zakazano wprowadzania zmian konfiguracyjnych w urządzeniu użytkownika lub jego oprogramowaniu za pomocą ciasteczek. E-sklep czy inny serwis powinien także zamieścić informacje o sposobie złożenia sprzeciwu przeciwko gromadzeniu danych. Użytkownik nie będzie musiał natomiast wyrażać zgody na wykorzystanie ciasteczek za każdym razem, gdy odwiedzi nową stronę. Wystarczy, że raz zaznaczy taką opcję w ustawieniach przeglądarki. Ustawa wymaga, by użytkownik mógł wyrazić zgodę jeszcze przed odwiedzeniem serwisu, jednak w praktyce może to utrudnić korzystanie z niego. W większości witryn, które już dostosowały się do nowych regulacji, stosowna informacja wyświetla się zaraz po wejściu na stronę.
Ponadto zgodnie z nowymi przepisami skrócono czas życia ciasteczek do 1 roku. Do tej pory mogły być przechowywane w komputerze użytkownika przez 2 lata.
Obowiązujące od 22 marca regulacje wymagają wprowadzenia zmian w regulaminach lub w polityce prywatności e-sklepów i serwisów internetowych. Za ewentualne opóźnienia grożą przedsiębiorcom kary w wysokości nawet 3 proc. przychodów za ubiegły rok. Tymczasem według RzetelnyRegulamin.pl nowelizacja prawa telekomunikacyjnego, a zwłaszcza art. 173, nie precyzuje w zrozumiały sposób obowiązków dostawców usług elektronicznych (czyli m.in. właścicieli e-sklepów).
W serwisie RzetelnyRegulamin.pl można znaleźć generator zapisów, które e-sklep powinien zamieścić w regulaminie lub w informacji o polityce prywatności, dostosowując się do nowego prawa.
Podobne aktualności
80 proc. e-sklepów ofiarą ataku
Raport ujawnia fatalny stan bezpieczeństwa polskich biznesów internetowych.