Przychody ze sprzedaży monitorów wielkoformatowych (LFD) z interfejsem dotykowym na polskim rynku wzrosły niemal w trzycyfrowej skali. W I kw. br. były wyższe o 93 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. – według danych Contextu, zebranych od dystrybutorów. Popyt na panele LFD idzie w górę kolejny rok z rzędu. W I kw. 2017 r. wartość sprzedaży monitorów wielkoformatowych w dystrybucji na polskim rynku była wyższa o 90 proc. rok do roku – według Contextu (te dane obejmują zarówno urządzenia z dotykowym ekranem jak i ze standardowym), choć w II kw. ub.r. odnotowano 20-procentowy spadek.

Co do I kw. 2018 r., to bilans w Polsce jest wyraźnie lepszy niż w średnia dla Europy zachodniej, gdzie sprzedaż dotykowych LFD u największych dystrybutorów wzrosła o ponad 30 proc. rok do roku – według Contextu. Wynik dla wszystkich LFD (czyli z uwzględnieniem tych bez interfejsu dotykowego) poprawił się natomiast w ujęciu ilościowym o 11 proc., a wartościowym – o 17 proc. Tym samym udział paneli interaktywnych w rynku osiągnął 35 proc. (wartościowo).

Jak zauważają analitycy, producenci i dystrybutorzy dążą do zwiększenia sprzedaży modeli dotykowych, z uwagi na ich wysoką średnią cenę – jest ona dwa albo nawet trzy razy większa niż w przypadku urządzeń ze zwykłymi ekranami. Także monitory o wysokiej rozdzielczości poprawiają wyniki finansowe dostawców. W zachodniej Europie przychody z ich sprzedaży podwoiły się w I kw. br., a sprzedaż w ujęciu ilościowym była trzy razy większa niż rok wcześniej.

Zdaniem analityków zanosi się na to, że 2018 rok również będzie stał pod znakiem sporych wzrostów.

"Zwiększona aktywność producentów sugeruje, że przewidują oni wzrost na tym rynku" – ocenia Dominika Koncewicz, starszy analityk Contextu. Podaje przykłady dużych dostawców, którzy zapowiedzieli poszerzenie swojego portfolio LFD. Oprócz nowych urządzeń wprowadzają nowe też rozwiązania, które mają poprawić współpracę w zastosowaniach biznesowych monitorów oraz zwiększyć zaangażowanie klientów m.in. w handlu detalicznym.

 

Kolumna1 Kolumna2
Przychody ze sprzedaży interaktywnych monitorów LFD w I kw. 2018 r.  
   
Kraj Wzrost w I kw. 2018 r. (rok do roku)
Wielka Brytania 16%
Niemcy 65%
Francja 106%
Szwajcaria 101%
Włochy 41%
Holandia 53%
Belgia 60%
Szwecja 38%
Hiszpania 28%
Austria 6%
Dania 60%
Norwegia 14%
Finlandia 17%
Irlandia -14%
Polska 93%
Portugalia 440%

Źródło: Context