Firma Deepsense.ai we współpracy z ośrodkiem badawczo-rozwojowym Intela w Gdańsku przeprowadziła eksperyment, którego efekty zostaną wykorzystane w pracach nad rozwojem robotyki i systemów autonomicznych. Testowano nauczanie sieci neuronowych metodą nagród i kar.

Do badań wykorzystano kultowe gry Atari – Breakout, River Raid i Space Invaders. Bazując na eksperymencie przeprowadzonym w 2013 roku przez DeepMind Polacy postanowili stworzyć sieć neuronową, która sama nauczy się grać w proste gry. Celem eksperymentu było sprawdzenie, czy sztuczna inteligencja, ucząc się samodzielnie rozgrywać gry wideo, zdoła na tej samej zasadzie nauczyć się kierowania prawdziwymi robotami lub autonomicznymi pojazdami.

 W deepsense.ai pracujemy nad podobnymi zagadnieniami, więc postanowiliśmy powtórzyć eksperyment DeepMind nieco go modyfikując. W naszym badaniu wykorzystaliśmy niekonwencjonalną infrastrukturę, opierając się na procesorach Xeon Intela – wyjaśnia kierujący tym projektem w Deepsense.ai dr hab. Henryk Michalewski z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego.

Stworzony przez Polaków algorytm potrzebował mniej niż doby, by opanować grę na mistrzowskim poziomie i osiągać wyniki przewyższające możliwości graczy.