Już 41 proc. polskich internautów, którzy robią zakupy w sieci, skorzystało z oferty zagranicznych sklepów i serwisów internetowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Ponad połowa z nich – 59 proc. – kupuje co najmniej raz w miesiącu – według danych PayU.

Elektronika, jak telefony, tablety, konsole, aparaty cyfrowe, należy do najczęściej kupowanych produktów za granicą. Jej zakup deklaruje 24 proc. osób, które nabywają online towar poza Polską. To drugie miejsce po ubraniach. W grupie wiekowej 35 – 55 lat drobna elektronika, gry i oprogramowanie komputerowe są numerem 1. Klienci szukają przede wszystkim unikalnych produktów, które są niedostępne w kraju (81 proc.). Do zakupów online poza krajem skłaniają ich także atrakcyjne ceny (76 proc.) i szeroki asortyment (76 proc.).

W zagranicznych sklepach internetowych badani wydają miesięcznie średnio 1282,28 zł. To więcej, niż średnia dla zakupów online (polskich i zagranicznych), która wynosi 900,53 zł.

Polacy najczęściej kupują w Chinach (52 proc.), co wynika z dużej popularności AliExpress. Azjatycką platformę sprzedażową zna 73 proc. badanych, którzy robią e-zakupy za granicą. Na drugim miejscu jest eBay (66 proc.). Poza Chinami chętnie wybierane są sklepy internetowe z Niemiec (29 proc.), Wielkiej Brytanii (29 proc.) i Stanów Zjednoczonych (20 proc.).

Co jest najważniejsze dla konsumentów przy zagranicznych e-zakupach? Otóż 85 proc. badanych uważa bezpieczeństwo za kluczowe. Biorąc pod uwagę, że 53 proc. osób, które kupują w sieci, ufa zagranicznym sklepom w takim samym stopniu, jak krajowym, można wnioskować, że zagraniczni sprzedawcy spełniają te oczekiwania. Jedną z gwarancji bezpieczeństwa jest dla konsumentów możliwość skorzystania ze znanego sposobu płatności.

Niskie ceny to najważniejszy czynnik skłaniający do zakupów zagranicznych tych internautów, którzy w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie kupowali online poza Polską. Wskazało je 87 proc. pytanych. Ci co nie kupują, twierdzą najczęściej, że wszystkie interesujące ich produkty znajdą w krajowych e-sklepach (37 proc.).

Jak zauważa Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU w Polsce, zakupy w zagranicznych sklepach internetowych zyskują na popularności. Według prognoz, do 2020 r.jedna trzecia światowego rynku e-commerce będzie transgraniczna. Zachowania polskich e-konsumentów odzwierciedlają więc globalne trendy. Najważniejszymi czynnikami, które mogą skłonić Polaków do jeszcze częstszych zakupów w zagranicznych sklepach internetowych są niższe ceny produktów, połączone z darmową dostawą, a także możliwość skorzystania z dobrze znanych, lokalnych metod płatności.