Uczestniczący w badaniu respondenci wskazywali marki, które ich zdaniem są najbardziej godne zaufania (te nagradzano Złotym Godłem) oraz najlepsze, biorąc pod uwagę 4 kryteria: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta (te firmy wyróżniono Kryształowym Godłem).

Wśród producentów komputerów osobistych Polacy jako najbardziej godną zaufania markę wskazali Toshibę (18 proc.). Niewiele mniej osób wybrało HP (17 proc.), a kolejne miejsca zajęli Dell (12 proc.), Asus (11 proc.). Acer (8 proc.), Samsung (6 proc.), Lenovo (6 proc.).

Najwyższe średnie oceny w 4 kategoriach (jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta) otrzymał Dell. Zdaniem respondentów komputery tej marki są najlepszej jakości (4,80 pkt w 5-stopniowej skali), co więcej firma dobrze rozumie potrzeby klientów (4,62 pkt), najwyżej też oceniono jej wizerunek (4,61, ex aequo z Samsungiem). Dla porównania ankietowani niżej ocenili jakość sprzętu Toshiby (4,77 pkt), Samsunga (4,67), HP (4,64), Asusa (4,63) i Acera (4,37). Oprócz Della potrzeby klientów najlepiej rozumie Toshiba (4,59). Dalej w rankingu byli Samsung (4,57), HP (4,47), Asus (4,41) i Acer (4,29). Z kolei najlepszy stosunek wartości do ceny zdaniem respondentów mają urządzenia Samsunga (4,61 pkt) i Asusa (4,46 pkt).

 

Wśród dostawców aparatów fotograficznych i kamer największym zaufaniem cieszy się Sony (35 proc.). Nieco mniej polscy respondenci ufają Canonowi (24 proc.) i Nikonowi (10 proc.). Najwyższe średnie oceny za jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta otrzymali ex aequo Canon i Olympus. Sprzęt Canona uznano za najlepszej jakości (4,77 pkt), natomiast Olympus miał zdecydowanie najwyższy wskaźnik wartości do ceny (4,57; dla porównania Canon 4,36, a Sony – 4,16).

Polacy mają także największe zaufanie do Sony jeśli chodzi o sprzęt RTV (28 proc.). Na drugim miejscu uplasował się Samsung (20 proc.), a za nim LG (14  proc.). Panasonic został natomiast najwyżej oceniony za jakość (4,81 pkt) i zrozumienie potrzeb klienta (4,75). Zdaniem respondentów najlepszy stosunek wartości do ceny mają urządzenia Samsunga (4,53).

W kategorii urządzeń AGD Złote Godło przyznano Boschowi. Polacy utożsamiają tę markę z wysoką klasą, praktycznością i nowoczesnością. Kryształowe Godło (4 kryteria) otrzymał Electrolux za jakość, wizerunek i stosunek wartości do ceny.

Badanie przeprowadzono od sierpnia do października 2010 r. w 16 krajach: Austrii, Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rosji, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji, na Węgrzech, w Chorwacji i Słowenii. Wzięło w nim 33 tys. osób z bazy prenumeratorów Reader’s Digest. Według ogranizatorów badania próbę dobrano tak, aby miała charakter reprezentatywny.