Według GoldenLine w kwietniu w największych serwisach rekrutacyjnych zamieszczono 6,5 tys. ofert zatrudnienia w branży IT. Najbardziej poszukiwani byli programiści (35 proc. ogłoszeń), a także fachowcy od rozwiązań telekomunikacyjnych (20 proc.) i konsultingu (15 proc.). Jak twierdzi serwis, osoby rekrutujące wyspecjalizowane w branży IT biorą pod lupę przede wszystkim kandydatów, którzy mają wysokie kwalifikacje zawodowe. Większość z nich nawet nie poszukuje aktywnie pracy. Są wyławiani na portalach społecznościowych. Zdaniem GoldenLine dla firm IT są one równoległą platformą rekrutacyjną z portalami pracy.

– Specyfika rynku pracy w branży IT skłania pracodawców do rekrutacji za pośrednictwem biznesowych serwisów społecznościowych – mówi Monika Samojlik, Marketing Manager w GoldenLine. – Jeżeli kandydat chce zwiększyć szanse na otrzymanie oferty, powinien na swoim profilu dokładnie opisać doświadczenie zawodowe, podać kierunek studiów, informacje o znajomości języków. Często rekrutujący, wyszukując kandydatów korzystają ze słów kluczy, czyli nazewnictwa charakterystycznego dla danej branży. W przypadku IT są to np. języki programowania.

Według GoldenLine obecnie aktywne konta w serwisie ma prawie 1,5 tys. rekrutujących, którzy w miesiącu wykonują średnio 100 tys. wyszukiwań.

– Głównym kryterium, jakie bierzemy pod uwagę rekrutując specjalistów z branży IT, jest doświadczenie w komercyjnych projektach oraz cechy osobowości. Następnie sprawdzamy historię zatrudnienia, referencje, kontakty, a ostatnio coraz częściej aktywności w sieci – zaznacza Tomasz Berenecki, dyrektor rekrutacji w spółce IT Kontrakt. – Bardzo ważna jest chęć dzielenia się posiadanym doświadczeniem z zespołem, inicjatywa oraz zdolności interpersonalne.

Osoby z branży IT na GoldenLine stanowią ponad 5 proc. spośród 1 mln użytkowników. Z tej grupy 6 proc. informuje na swoich profilach o pracy na stanowiskach kierowniczych (prezes, dyrektor), natomiast 10 proc. to właściciele firm. Największa grupa wiekowa informatyków na GoldenLine ma 25 – 29 lat (36 proc.).

Według danych przytaczanych przez GoldenLine 80 proc. pracodawców w USA szuka nowych pracowników na portalach społecznościowych. W 2011 r. 66,3 proc. ankietowanych osób z branży HR zadeklarowało, że ich rekrutacje w Social Media zakończyły się sukcesem. Według badania przeprowadzonego w ubiegłym roku przez Randstad 54 proc. polskich pracowników jest świadoma, że obecność w mediach społecznościowych może pomóc w znalezieniu pracy.