Sprzedaż komputerów na polskim rynku spadła o 20,5 proc. w I kw. br. wobec analogicznego okresu poprzedniego roku – według danych z panela dystrybucyjnego Contextu. W ujęciu wartościowym sprzedaż liczona w złotych stopniała w mniejszej skali, o 12,6 proc.

Mniejszy spadek obrotów niż wolumenu jest związany z większym zainteresowaniem urządzeniami z wyższych półek cenowych. Ten trend według Contextu widać w Europie Zachodniej, gdzie średni spadek w ujęciu ilościowym był o wiele mniejszy niż w Polsce (-2,4 proc.). Wielkość obrotów poszła natomiast w górę o 8,3 proc. – według danych zebranych przez Context od dystrybutorów.

W zachodniej Europie średnia cena sprzedaży komputera wyniosła  553 euro (ok. 2,3 tys. zł), o 11 proc. więcej niż przed rokiem. ASP rośnie według Contextu od III kw. 2016 r., co jest związane z wahaniami kursów walut, podwyżkami cen urządzeń w związku z droższymi komponentami oraz większym popytem na droższe modele gamigowe wśród konsumentów oraz na laptopy z górnej półki w firmach.
 

Sprzedaż komputerów w wybranych krajach w I kw. 2017 r. – dane z panela dystrybucyjnego Contextu

 

Wzrost rok do roku w ujęciu ilościowym

Wzrost rok do roku w ujęciu wartościowym (w walutach lokalnych)

Kraj

I kw. 2017 r.

I kw. 2017 r.

Niemcy

2,6%

9,2%

Wielka Brytania

-9,8%

14,6%

Włochy

-10,0%

-2,0%

Francja

0,3%

4,1%

Hiszpania

-0,8%

6,2%

Polska

-20,5%

-12,6%

Holandia

1,8%

8,4%

Szwajcaria

7,5%

20,9%

Szwecja

-6,5%

5,0%

Portugalia

-8,8%

1,4%

Austria

3,4%

8.9%