Według danych ZIPSEE (Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT ) w 2013 r. sprzedaż kamer w Polsce spadła o 23 proc. (do 50 tys. szt.), ale przychody ze sprzedaży wzrosły o 1 proc. (do 92,5 mln zł). Według ZIPSEE świadczy to o tym, że konsumenci częściej wybierają urządzenia z górnej półki. 

– W poprzednich latach wraz z coraz to lepszymi kamerami zamontowanymi w smartfonach konsumenci ograniczyli zakup kamer. Rodzice nagrywali swoje pociechy telefonem. Jednak obecnie, gdy rozpowszechniły się telewizory o dużej przekątnej w rozdzielczości HD, użytkownicy, kiedy oglądają nagrania sprzed 2-3 lat płaczą nad jakością, która na dużym ekranie jest tragiczna. Dlatego decydując się na kamerę wybierają tą z wyższej półki. – komentuje Dominik Dobek, Project Manager w ZIPSEE.

Ci, którzy nie potrzebują jakości, zostają przy telefonie. Dlatego następuje spadek sprzedaży tanich kamer. Drugą przyczyną powodującą wzrost wartości zbytu jest coraz większe zainteresowanie modelami Pro, przeznaczonych dla sportowców.

 

Rynek kamer w Polsce (dane ZIPSEE)

2011 r.

2012 r.

2013 r.

Sprzedaż (szt.)

86 000

64 500

50 000

Porównanie do roku poprzedniego

-21%

-25%

-23%

 

 

 

 

Wartość sprzedaży

120 mln zł

91,5 mln zł

92,5mln zł

Porównanie do roku poprzedniego

-32%

-24%

1%