Przychody na polskim rynku WLAN dla przedsiębiorstw wzrosły w II kw. br. o 11,5 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. – ustaliło IDC. To jeden z najwyższych wyników w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie średnia wyniosła +2,3 proc.

Z kolei na świecie rynek bezprzewodowych sieci lokalnych – dla konsumentów i przedsiębiorstw – łącznie spadł o 4,4 proc. rok do roku w II kw. 2019 r., do 3,5 mld dol.

Wynika to ze spadającej sprzedaży konsumenckiej (-9,5 proc.), która wciąż stanowi większość globalnego rynku. Segment korporacyjny wzrósł natomiast o 3,1 proc., do blisko 1,6 mld dol. – według IDC. Cyfrowa transformacja prowadzi do odświeżania infrastruktury, popyt na WLAN generuje również tworzenie cyfrowego miejsca pracy oraz konieczność interakcji z klientami. Ponadto wprowadzenie nowego standardu WiFi 6, który wkrótce pojawi się na rynku, w najbliższych latach doprowadzi to do kolejnej fazy wymiany sprzętu – uważają analitycy.

Firmowy rynek WLAN jest obecnie zdominowany przez standard 802.11ac. Jest do niego dostosowanych 86,8 proc. punktów dostępowych w przedsiębiorstwach, generuje on 92,3 proc. przychodów z punktów dostępowych WLAN. Przewiduje się jednak, że 802.11ax, czyli WiFi 6, będzie zwiększał swój udział w rynku w 2019 r. i 2020 r. Z kolei w segmencie konsumenckim w II kw. br. standard 802.11ac odpowiadał za 52,6 proc. sprzedaży ilościowej oraz 75,2 proc. przychodów.

 

Liderem światowego rynku WLAN dla przedsiębiorstw jest Cisco z udziałem 44,9 proc. w II kw. br. Koncern zwiększył sprzedaż o 6,3 proc. rok do roku.

Za nim jest HPE/Aruba (14 proc.), po spadku 4,2 proc.

Trzeci Ubiquiti odnotował największy wzrost w czołówce – ponad 22 proc., co dało mu 6,8 proc. rynku.

Czwarty CommScope/Ruckus miał spadek o 11,4 proc., co dało mu udział w rynku 5,8 proc.

Czołówkę zamyka Huawei, po wzroście o 8,2 proc. – z udziałem 5,4 proc.

 

Najwięksi dostawcy na rynku WLAN dla przedsiębiorstw (w ujęciu wartościowym)