Jak wynika z analizy Synergy Research Group, w sześciu kluczowych segmentach sprzętu IT  przychody dostawców w czterech kwartałach 2017 wzrosły o 3 proc., osiągając wartość 113 mld dol. Największy segmentem są serwery do centrów danych, ale one akurat w ubiegłym roku zaliczyły 1-procentowy spadek. Z kolei drugi segment pod względem wielkości, czyli przełączniki i routery, urósł o 4 proc.

Dominujący dostawcą pozostaje Cisco Systems. Rynkowa kapitalizacja tej spółki to obecnie 194 mld dol. Największy producent sprzętu sieciowego jest w analizie Synergy liderem w czterech spośród sześciu wyróżnionych segmentów. Jedynie w kategorii hosted and cloud collaboration jest na pozycji drugiej, a w serwerach dla data center zajmuje piąte miejsce. W ubiegłym roku należało do niego 26 proc. zagregowanej sprzedaży we wszystkich sześciu segmentów (co oznacza spadek o 1 proc. w porównaniu z 2016).

Do Hewlett-Packard Enterprise, numeru 2 wśród dostawców, należy 11 proc. rynku obejmującego sześć segmentów. Jak twierdzi Synergy, HPE zajmuje pierwszą pozycję w kategorii serwerów dla data center, drugie miejsce w segmencie sprzętu WLAN oraz trzecie w przypadku przełączników i routerów.

Kategoria sprzętowych rozwiązań typu hosted and cloud collaboration jest jedyną, w której nie przewodzi ani Cisco, ani HPE. W tym segmencie liderem jest Microsoft. W pozostałych kategoriach na drugich pozycjach są Dell EMC (enterprise data center servers), Huawei (switches and routers), Microsoft (on-premise collaboration) oraz Check Point (network security).

Wśród dostawców, którzy w 2017 roku osiągnęli największe wzrosty sprzedaży w tych mocno konkurencyjnych segmentach rynku infrastruktury sieciowej są: Super Micro, Arista Networks oraz RingCentral.
Zdaniem analityków Synergy, pomimo gwałtownego rozwoju oferty dostawców chmury publicznej, rynek dostawców infrastruktury IT dla przedsiębiorstw będzie na plusie przez co najmniej pięć lat. Choć zmieniać się ma jego struktura – wraz ze wzrostem znaczenia rozwiązań hostowanych oraz modeli biznesowych opartych na abonamencie, a także pojawianiem się nowych technologii.