Dostawcy usług stanowią coraz ważniejszą siłę zakupową na rynku ICT. Do 2022 r. ich wydatki na rozwiązania informatyczne i telekomunikacyjne będą rosły średnio o 6 proc. rocznie, osiągając niebagatelną kwotę 426 mld dol. globalnie – ustaliło IDC.

Już obecnie dostawcy usług odpowiadają za 44 proc. światowych wydatków na podstawowe rozwiązania infrastrukturalne (serwery, pamięci masowe, sprzęt sieciowy, oprogramowanie do storage'u i sieci).

Popyt jest związany z przejściem od zarządzania i sprzętu on-premise do modelu "as-a-service". Głównie dostawcy usług chmurowych będą zwiększać zakupy (średnio +9 proc. co roku, do 105 mld dol. za 4 lata, choć dynamika ma spadać) oraz firmy zajmujące się kolokacją i usługami zarządzanymi (+7 proc., 67 mld dol.).  

Rosnące zakupy ze strony dostawców usług oznaczają, że rynek zasadniczo się zmieni.

"Konsekwencje dla producentów ICT są poważne" – twierdzi analityk.

Wynika to z tego, że coraz większe przychody producentów zależą od stosunkowo niewielkiej liczby klientów. Inna istotna zmiana polega na tym, że odbiorcami produktów infrastrukturalnych, takich jak serwery, storage, sieciówka i oprogramowanie systemowe stają się już nie użytkownicy końcowi, lecz firmy pośredniczące, świadczące dla nich usługi.

Jak zauważano, część vendorów dostosowuje do transformacji rynku swoje modele biznesowe, pozycjonując się jako dostawcy usług, zwłaszcza w chmurze, jednak dla wielu z nich przychody generowane dzięki nowym możliwościom mają niewielki udział w sprzedaży.

IDC przewiduje, że nowi dostawcy usług cyfrowych przyczynią się do znaczących zmian na całym rynku w ciągu najbliższych 10 lat, wraz z przejściem globalnej gospodarki na model usługowy, zwłaszcza w transakcjach B2C.