Prawa konsumenta bez ograniczeń
W lutym rejestr UOKiK powiększył się o kolejne klauzule niedozwolone e-sklepom. Na indeksie ponownie umieszczono zapisy, które ograniczają prawo klienta do reklamacji i odstąpienia od umowy.
W minionym miesiącu według Trusted Shops w rejestrze zabronionych klauzul dodano 111 pozycji, w tym 24 odnoszące się do handlu internetowego. Wśród nich są sformułowania, na które UOKiK już niejednokrotnie zwracał uwagę. Dotyczą one m.in. ograniczania praw konsumenta do reklamacji. Mianowicie sprzedawcy nie wolno uzależniać uznania reklamacji od spisania protokołu w obecności kuriera (klauzula nr 4223). Nie wolno także wyłączać z reklamacji produktów, które mają uszkodzenia mechaniczne (4253). Z regulaminów e-sklepów należy usunąć paragrafy ograniczające, wbrew obowiązującym przepisom, prawo klientów do odstąpienia od umowy. UOKiK szczególnie im się przygląda, co potwierdzają kolejne nowe pozycje w rejestrze klauzul. Tym razem urząd przypomniał, że w razie zwrotu towaru przez klienta, sprzedawcy nie wolno żądać od nabywcy pokrycia kosztów wysyłki w obie strony (nr 4226, reseller musi zwrócić klientowi cenę przedmiotu plus koszt jego dostawy do konsumenta). Ponownie zakazano e-sklepom uchylania się od odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie towaru (4299).
Nowe klauzule można znaleźć na stronie Trusted Shops.
Podobne aktualności
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.
Zarzuty UOKiK wobec Vectry
Operator podwyższał klientom opłaty abonamentowe powołując się na wskaźnik inflacji.
Dahua odwoła się od decyzji UOKiK
"Nie zgadzamy się z oceną postępowania" - oświadczyła spółka.