W tym roku wydatki na rynku IT wyniosą 2,16 bln dol. Dodatkowo na outsourcing procesów biznesowych i doradztwo pójdzie niebagatelna kwota, bo ponad 300 mld dol. Telekomunikacja wchłonie 1,5 bln dol. Łącznie daje to prawie 4  bln dol. światowych nakładów na ICT w 2018 r. – prognozuje IDC.

Największą część z tych blisko 4 bln dol. – ponad 1,5 bln dol. – będą generować zakupy konsumenckie, co jest związane w dużej mierze z popularnością smartfonów. Sprzęt i usługi telefonii komórkowej osiągną ok. 80 proc. udziału w rynku klientów domowych. Będzie on jednak rósł najwolniej w najbliższym okresie – przeciętnie o 1,2 proc. co roku do 2021 r.

Zdaniem analityków głównym czynnikiem zwiększającym inwestycje na rynku ICT będą natomiast wydatki przedsiębiorstw na chmurę, oprogramowanie i infrastrukturę, związane z tzw. 3 Platformą (mobilność, chmura, Big Data i media społecznościowe).

Bankowość, produkcja gotowych przedmiotów, telekomunikacja i usługi profesjonalne to zgodnie z prognozą cztery największe branże w rankingu wydatków na ICT w 2018 r. (w sumie ponad 900 mld dol.).
Wszystkie będą intensywnie inwestować w aplikacje, infrastrukturę IT, usługi outsourcingu oraz telekomunikacyjne. Poziomy wydatków będą różne w zależności od branż. IDC przewiduje np., że banki wyłożą najwięcej w outsourcing IT oraz obejmujący projekty (115 mld dol. łącznie). Na rynku telekomunikacyjnym pierwszą pozycją będą zakupy infrastruktury (85 mld dol.). Usługi i bankowość będą charakteryzować się najszybszym wzrostem nakładów na ICT – w ciągu 5 lat średnio o 5,9 proc. i 5,2 proc.  co roku.

Suma inwestycji w sektorze telekomunikacyjnym wyniesie  1,5 bln dol. w br., w tym 95 proc. zostanie przeznaczone na telefonię komórkową i stacjonarną. Na telefony przenośne klienci wydadzą na świecie prawie 500 mld dol., na usługi transmisji danych – ponad 400 mld dol., a na usługi głosowe – również ponad 400 mld dol.

W sektorze przedsiębiorstw najwięcej na ICT wydadzą największe organizacje (od 1 tys. pracowników wzwyż) – ponad 50 proc. udziału w całym rynku do 2021 r. Firmy te skoncentrują większość swoich nakładów na outsourcingu IT, outsourcingu projektów, aplikacjach i infrastrukturze.
Na przeciwnym biegunie są firmy mikro (zatrudniające 1-9 pracowników) z 7-procentowym udziałem. Będą kupować przede wszystkim usługi telefonii i sprzęt. Priorytety w małych firmach (10-99 pracowników) będą bardzo podobne do tych z małych biur, przy nieco wyższych wydatkach na aplikacje i outsourcing. W średnim (100-499 pracowników) i dużym biznesie (500-999 pracowników) inwestycje będą bardziej zrównoważone we wszystkich kategoriach.