"Cyfrowa transformacja i rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania mobilne doprowadzą do ponownego wzrostu zapotrzebowania na tablety w przedsiębiorstwach" – uważa Daniel Goncalves, analityk IDC. Chodzi zwłaszcza o tzw. detachables, czyli urządzenia 2 w 1 (można ich używać jak laptop lub tablet) wyposażone w odłączaną klawiaturę.

W ocenie analityka detachables spełniają wymagania klientów biznesowych pod względem wydajności, a posiadają tę zaletę, że mają szersze zastosowania – mogą być nabywane tylko po to, by zastąpić w firmie klasyczne notebooki, jak również z przeznaczeniem do zadań, w których zarówno mobilność jak i korzystanie z klawiatury są ważne.

Analitycy oczekują, że zbliżające się zakończenie wsparcia dla Windows 7 w styczniu 2020 r. będzie punktem zwrotnym w przyjmowaniu urządzeń 2 w 1 przedsiębiorstwach oraz we wdrażaniu nowych scenariuszy użytkowania dla tego sprzętu.

"Migracja z dużej ilości urządzeń z Windows 7, które wciąż są w wielu dużych i bardzo dużych organizacjach, szczególnie w sektorze publicznym, zwiększy penetrację modeli 2 w 1. To kwestia czasu, a także, być może, korekty cen" – uważa Goncalves.

Sprzedaż przedsiębiorstwom będzie rosła do 2023 r.

Zapotrzebowanie na 2 w 1 powinno ograniczyć spadki na rynku tabletów (do którego IDC zalicza detachables).

Jak ustaliło IDC, sprzedaż tabletów w regionie EMEA w IV kw. 2018 r. stopniała o 9,6 proc. rok do roku, do 14,1 mln szt. Cały rok zamknął się na 9,4 proc. minusie.

W krajach CEE dołek w IV kw. ub.r. był mniejszy (-4,6 proc.) niż na zachodzie Europy (-12 proc.).

Powodem spadku popytu jest nasycenie rynku, popularność smartfonów z dużymi ekranami, zainteresowanie producentów i konsumentów urządzeniami konwertowalnymi (2 w 1, ale z klawiaturą mocowaną na stałe) oraz brak innowacji w tabletach.

Perspektywy na początku roku są słabe – przyznają analitycy. W I kw. przewidują kolejny spory spadek w regionie (-9,4 proc.).

IDC spodziewa się jednak, że skala spadków w 2019 r. zmniejszy się dzięki sprzedaży do klientów biznesowych, która ma powrócić do wzrostu w 2020 r. Przewiduje się, że segment tabletów komercyjnych w regionie EMEA będzie rósł średnio o 3,8 proc. co roku do 2023 r.

Liderem sprzedaży tabletów w regionie EMEA jest Samsung z udziałem 25,5 proc., który wyprzedził Apple'a (22,5 proc.). Trzeci jest Huawei (8,9 proc.), a za nim plasują się Lenovo (6,8 proc.) i Amazon (4,3 proc.).