Skarb Państwa – 2 Regionalna Baza Logistyczna zażądał od Qumaka zapłaty 3,13 mln zł kary umownej. Twierdzi, że doszło do opóźnienia w realizacji umowy na system AWOS (zaprojektowanie, dostarczenie, zainstalowanie i uruchomienie lotniskowych automatycznych systemów pomiarów meteorologicznych). Kontrakt zawarto w listopadzie 2016 r.

Jak zapewnia Qumak, umowa została zrealizowana, co potwierdza protokół odbioru końcowego. W sierpniu br. spółka wystawiła w związku z tym fakturę na 12,73 mln zł netto z tytułu wynagrodzenia.

Wezwanie do zapłaty Qumak otrzymał 28 sierpnia. Termin uregulowania należności określono na 29 sierpnia. Ze względu na krótki termin kara zostanie prawdopodobnie potrącona z wynagrodzenia przysługującego firmie. Zarząd obecnie analizuje, czy roszczenia są zasadne.

Spółka wyjaśnia, że ryzyko naliczenia kary w szacunkowej wysokości 2,5 mln zł uwzględniła w wynikach za 2017 rok oraz za I kw. 2018 r. Odpowiednio zmniejszono przychody spółki z ww. kontraktu. W związku z tym kara nie będzie miała wpływu na przychody w III kw. br.

Qumak dodaje, że w ramach wspomnianej umowy realizuje obecnie zamówienie opcjonalne na system AWOS o wartości 1,27 mln zł netto, z terminem realizacji 13 miesięcy.

Qumak poinformował również, że po analizie dokumentacji kwestionuje karę umowną nałożoną na spółkę przez T-Mobile, w wysokości 2,38 mln zł (została naliczona w lipcu br., pierwotnie jej wysokość określono na 2,69 mln zł). T-Mobile zarzuca integratorowi nieterminową realizację zamówień na podstawie umowy z 2015 r. Dokonał z tego tytułu kompensaty wierzytelności na kwotę 2,16 mln zł. Qumak ocenia, że kara jest bezpodstawna. Zapowiada działania prawne w celu wyegzekwowania od operatora należności za zrealizowane zamówienia.